Unik oplevelse på toppen af Lillebælt giver kommunal succes og omtale

I dag bridgewalker gæst nummer 100.000 på den gamle Lillebæltsbro. Unikke oplevelser er vejen til succes, mener ekspert i oplevelsesøkonomi.

Chef for Bridgewalking, Lone Skjoldaa, venter på at gæst nummer 100.000 dukker op.

- Jeg er spændt på turen, og der er masser af sommerfugle i maven, siger Maja Johansen fra Kolding.

Hun er på vej op på den gamle Lillebæltsbro sammen med sin bror Emil og fætter og kusine Camilla og Nicolaj, hvor de sammen skal bevæge sig ud over bæltet i cirka 60 meters højde. De fik bridgewalk-oplevelsen i julegave af Majas mor.

Gæst nummer 100.000 på vej

De fire unge fra Kolding er en lille del af de næsten 100.000 gæster, der i løbet af de sidste to år og tre måneder har taget turen i grå beskyttelsesdragter og sikkerhedsudstyr ud over den gamle Lillebæltsbro.

- Vi havde regnet med cirka 20.000 om året, men i første år havde vi cirka 30.000, andet år 42.000 og tallet bliver endnu højere i år. Så det er en succes, der vokser og vokser, siger chefen for Bridgewalking, Lone Skjoldaa.

Der er flere forklaringer på at tilbuddet er en stor succes. Det siger Anna Porse Nielsen, der er direktør i rådgivningsvirksomheden Seismonaut og ekspert i oplevelsesøkonomi.

- Bridgewalking er en unik oplevelse, og det er fedt at kunne fortælle andre, at du faktisk er en af dem, der har prøvet turen, siger Anna Porse Nielsen. Hun mener, at Fredericia og Middelfart kommuner har været dygtige til at udnytte den helt særlige attraktion, nemlig Lillebæltbroen.

- De kommuner, der kan se, hvad der er særligt for dem og dermed forstærke gæsternes oplevelse, for eksempel med en særlig gåtur over vandet, får opmærksomhed og omtale, siger hun.

Kommunerne skal udnytte de unikke steder

Og det sker flere steder i landet.

- I Holbæk Kommune har man Brorfelde Observatoriet, som indtil for få år siden ikke var så kendt. Men så var stedet location for en julekalender, og den mulighed har kommunen grebet og gjort observatoriet til en attraktion med mange besøgende, siger Anna Porse Nielsen. Hun nævner også Cold Hawaii i Thy.

- I Klitmøller har man altid haft bølger, men nu ved man, at de er gode at surfe på. Og det har Thisted Kommune taget hele vejen rundt, så det i dag ikke bare handler om surf-turisme, men også uddannelser og bosætning. De bygger på en naturmæssig styrke, der har været der hele tiden.

Camilla og Nicolaj Schrøder og Maja og Emil Moof Johansen er fætre og kusiner og fik billetter til Bridgewalking i julegave.

Ved foden af Lillebæltsbroen er Maja, Camilla, Nicolaj og Emil iført udstyr til en gåtur over bæltet.

- Det bliver vildt, og hvor er det godt, at vi ventede til nu med at indløse gaven, siger Camilla og kikker mod toppen af broen og den blå himmel.

Facebook
Twitter