Varmen kan tage livet af bilbatterierne: Mange biler vil ikke starte til vinter

Sommervarmen presser vores bilbatterier, som har større risiko for at gå døde, når vinterkulden rammer.

Når sneen og kulden rammer, risikerer flere bilejere, at bilbatteriet står af. Arkivfoto. (Foto: Claus bech © Scanpix)

Det er svært at forestille sig i den nuværende varme, men der kommer en dag, hvor temperaturerne igen kommer ned omkring frysepunktet eller lavere.

Og når vinteren rammer, kan mange biler blive ramt af problemer med batteriet.

- Batterier er en kemisk reaktion, hvor du har en pøl af syre, hvor du dypper nogle blyplader i. Og ligesom i gryden i køkkenet, så sker der også noget, hvis du hæver varmen, siger Klaus V. Hansen, der er indkøbschef hos Batteribyen, der er blandt Danmarks største batterileverandører.

For når batterierne til vinter skal på overarbejde for at få gang i bilen, så vil mange bilbatterier kunne mærke, at den varme sommer har tæret på kræfterne.

- Du får ikke det, du forventer af batteriet, når temperaturen falder. Der kommer biler, der ikke vil starte, siger Klaus V. Hansen.

Kold vinter kan give problemer

Hvis den varme sommer bliver erstattet af en kold vinter, kan det være i hele Europa, at bilbatterierne ikke yder det, vi forventer af dem.

- Ser vi en kold vinter i Europa, vil der være et stort behov for bilbatterier i hele Europa. Vi går og prøver at spå om fremtiden, og om vi kan dække os ind til det behov, som vi ser komme, siger Klaus V. Hansen.

Man skulle ellers tro, at et bilbatteri var vant til pænt høje temperaturer, og at der skulle mere til at slå det ud af kurs.

Men virkeligheden er, at den konstante varme nedsætter batteriets ydeevne betragteligt.

- Det er varme over tid, der påvirker batteriet. Når den gennemsnitlige temperatur er høj i en længere periode, påvirker det batteriet, siger Klaus V. Hansen fra Batteribyen.

At bilerne til vinter kan få et problem, bekræftes af Michael Colmor, der er Key Account Manager hos den danske afdeling af den globale batteriproducent Exide.

- Der vil komme ekstra batteriskift på bilerne til vinter. Bilbatterier har en optimal temperatur, som man har gearet systemet i bilen til. Den ligger på 20-25, så når udgangspunktet er 30 grader, kan det være hårdt for batteriet. Selvafladning på batteriet er også højere, jo varmere temperaturen er, siger han.

At det først bliver til vinter, at problemerne vil vise sig, har en logisk forklaring.

- En varm bil har nemt ved at starte. Jo koldere, det bliver, jo mere kræver det i strømstyrke, og det er der, batteriet bliver belastet, siger Michael Colmor.

Facebook
Twitter