Vil tiltrække mejerister med studenterhue

Arla Foods håber, en ny kampagne vil give dem flere mejerielever med gymnasial baggrund.

Arla Foods håber, en ny kampagne vil give dem flere mejerielever med gymnasial baggrund. (© Colourbox)

Mejerister er ikke kun mænd i hvide kitler, der står og vender gamle oste dagen lang. Det er også unge tekniske ledertyper, som drømmer om en international karriere.

Det håber mejerigiganten Arla Foods i hvert fald at overbevise uddannelsesklare unge om med en ny kampagne for mejeristelever.

Kampagnen skal i høj grad tiltrække unge med en gymnasial baggrund, selv om uddannelsen kun kræver en folkeskoleeksamen.

- I fremtiden bliver det mere og mere komplekst at være mejerist ude på mejerierne og ude på driftsstederne. Man skal kunne overvåge større og mere komplekse processer, siger rekrutteringskonsulent hos Arla, Tine Westergaard.

Og der er man bedre rustet, hvis man har en gymnasial uddannelse bag sig, mener Tine Westergaard. Hun understreger, at Arla med kampagnen på ingen måde vil afskrække ansøgere, der kun har folkeskoleeksamen.

- Vi vil gerne have hele spektret. Det handler lige så meget om den samlede profil og hvor studieklar og studiemoden man er, siger hun. 

Og med mejeristelever med for eksempel eksamen fra teknisk skole håber Arla på bedre at kunne konkurrere i en højteknologisk fremtid, lyder det fra uddannelsesansvarlig på Arlas mejeri i Taulov, Johnny Grønmar.

- Når det kører i døgnets fireogtyve timer, som det gør her på Taulov Mejeri, så kræver det også, at det er nogle mejerister, som har teknisk flair for at betjene anlægget. Og hvis vi så også kan få dem med en gymnasial baggrund, der godt vil prøve at stile efter at blive leder, så har vi ligesom ramt begge genrer. Både dem der vil være i mejeriet og dem der vil gå ledervejen, siger han. 

  

Facebook
Twitter