Wroooom! Tim fra Vamdrup har bygget en sportsvogn på fem år: 'Det er min drøm'

Tim Hansen kalder selv bilen for en Formel 1-bil til to personer.

- Den ligner noget fra Batman!

Beskrivelsen kommer fra en af de lokale, der nysgerrigt er gået tættere på, da Tim Hansen har svinget slæden ind på en parkeringsplads i Vamdrup tæt på Kolding.

Pensionisten Steen Bodilsen synes, at bilen ligner noget fra Batman.

Agile SCX er navnet på den model, som den jyske opfinder har brugt de seneste fem år på at udvikle. Og nu er sportsvognen klar til at race ud på de danske veje.

Og det er altså lidt af en drøm, siger Tim Hansen.

- Min revisor siger, at jeg burde lave noget andet, hvis jeg skulle tjene mange penge. Men det her er min drøm.

Den første bil er allerede solgt til en pris på halvanden million kroner.

Til den pris har den hemmelige køber fået en bil, der kan accelerere fra 0 til 100 kilometer i timen på tre sekunder. En bil, der vejer cirka en tredjedel af en almindelig personbil. Og en bil, der vil få de fleste til at spærre øjnene op.

Derfor er Tim Hansen sikker på, at den nye Agile-bil nok skal få greb om verdens veje i fremtiden.

- Det er noget, vi skal ud at bevise nu. Men vi mener, at vi har bygget en bil, som præstationsmæssigt overgår vores konkurrenter på markedet, siger han.

Ikke meget succes med danske biler

Danmark er ellers ikke kendt for at være en stor spiller, når det handler om at producere biler. Ja, faktisk er det kun blevet til nogle ganske korte optrædener på den store bilscene gennem tiderne.

Den mest kendte model er sandsynligvis Ellerten, supersportsvognen Zenvo er sikkert den vildeste med en topfart på 375 kilometer i timen, mens Hope Whisper med rette kan få titlen som den mest uheldige, da den kørte galt under præsentationen i Forum i 1983.

Du kan se en video af episoden herunder.

Historien om de danske biler kan derfor betegnes som en blandet pose bolsjer.

Derfor er det også tvivlsomt, om Danmark nogensinde bliver en nation med stor bilindustri.

Det mener Bo Christian Koch, der er chefredaktør på bladet Motor fra FDM.

- Nej, det gør vi ikke. Omkostningerne er simpelthen alt for høje.

Seks biler på vej

Men det bekymrer ikke Tim Hansen ret meget, selvom han godt kender til historierne om de danske bilprojekter, der er kørt i grøften.

Agile SCX må gerne køre på de danske veje.

- Vi har brugt rigtig meget tid på at studere de danske projekter. Vi vil rigtig gerne lære af dem, for der har ikke været den store succes i Danmark endnu, siger han og fortsætter:

- Vi kan blandt andet se på nogle af de tidligere projekter, at de har været meget, meget ambitiøse i deres produktionstal. Og det har altså ikke været realiserbart. Derfor går vi efter at lave et meget lille antal i første omgang.

Ved udgangen af næste år regner Tim Hansen med, at der er produceret seks Agile-biler.

Facebook
Twitter