Restauranter rykker ud i sommerlandet: 'Corona har forandret alt'

Manglende turister gør ondt på restauranterne, der nu tvinges til at være kreative.

Verdens Bedste Skovtur hedder Meyers sommerkoncept ved Udsholt Strand på den nordsjællandske kyst. (Foto: Bardur Thomsen)

En sommer uden de sædvanlige turister tvinger restauranterne til at tænke nyt.

For at komme ud af byen og ud af coronakrisen har flere byrestauranter lavet popup-versioner af sig selv og sat pløkkerne i ude i det danske sommerland, hvor danskerne holder ferie.

Jonathan Tam er køkkenchef på michelinrestauranten Relæ. Normalt møder han ind på Jægersborggade på Nørrebro i København, men i juli og halvdelen af august ligger restauranten i Frændekilde i Nordsjælland.

- Det er en anderledes tid for os alle sammen. Alt er forandret. Vi tænkte: 'okay, lad os fokusere på at lave noget sjovt', siger han.

- Det er ret fantastisk. Det viser, at vi i restaurationsbranchen er i stand til at være kreative, når vi bliver sat i en vanskelig situation.

Ud i provinsen

Og der er god grund til at tænke nyt, hvis man plejer at leve af turister.

Hotel- og restaurationsbranchens forening, Horesta, vurderer, at København i år mister op mod 70 procent af de normale turismeindtægter fra juni til og med august.

På dette tidspunkt af året ville hotellerne normalt være mellem 85 og 90 procent fyldte, men lige nu er tallene mellem 8 og 15 procent, vurderer Horesta.

- De udenlandske turister er her bare ikke, og det kan man godt mærke, siger Jesper Uhrup, chefredaktør på madmagasinet Gastro.

Til gengæld er der masser af mennesker i sommerhusområderne. Uhrup mener, at take-away-niveauet har hævet sig, og at popup-kulturen har fået et ekstra skud.

- Restauranterne har været nødt til at tænke nyt, hvis de overhovedet ville overleve. Det bliver sjovt at se, hvor meget der bider sig fast, siger han.

Trods nye påfund er det dog ikke sikkert, at branchen er reddet.

- Jeg tror, der er håb, men jeg tror desværre også, at flere restauranter vil lukke. Det er ikke kun et spørgsmål om kreativitet, det er også et spørgsmål om benhård økonomi, og der kommer vi desværre til at sige farvel til nogle.

Verdens bedste skovtur

På A.P. Møller-grunden ved Udsholt Strand i Nordsjælland har Claus Meyer sat sig for at lave det, han kalder Verdens Bedste Skovtur, et udendørs spisehus, men også et folkeligt koncept med et tætpakket program: Der er for eksempel jazzmusik, filmvisninger, yoga-sessions, kanelsnurreværksted, badeture, sanketure og batik-workshop.

- Der er en mening med tingene, men det er også ganske uhøjtideligt, siger Claus Meyer.

Han kalder coronakrisen for 'ganske forfærdelig', fordi han har måttet sende folk hjem og nogle ud i arbejdsløshed.

Han mener ikke, at popup-tiltagene kan redde den tabte omsætning, men måske kan de nye toner føre noget godt med sig.

Det, man kan gøre i den her tid, det er at bruge naturen til at skabe nogle ting for alle de folk, som færdes i sommerlandet, siger Claus Meyer. (Foto: Bardur Thomsen)

- Det er en tid fuld af bekymring, fordi man ikke ved, hvad man har tilbage, når stormen har lagt sig.

- Midt i det her limbo har jeg genfundet en stor skabertrang og en spillelyst og har lige pludselig opdaget en masse ting, der kunne lade sig gøre, som ikke lå lige for, siger han.

Verdens Bedste Skovtur kan man overhovedet ikke tjene penge på, siger han, men det er egentlig også ligemeget.

- Jeg har folk, der går rundt og er arbejdsledige, fordi der er andre ting, der ikke kan lade sig gøre, så det er jo også en fantastisk måde at bruge de ressourcer, man egentlig har, til at skabe et øjeblik, som kommer til at vare længe.

- Det, man kan gøre i den her tid, det er at bruge naturen til at skabe nogle ting for alle de folk, som færdes i sommerlandet.

En mørk og speciel tid

I Frændekilde viser Relæ-køkkenchefen Jonathan Tam rundt i de nye omgivelser.

- Vi bruger naturen omkring os og den danske sommer, siger han.

Han tror, at sommerkonceptet kommer til at kaste noget godt af sig, fordi Relæ-holdet har genopfundet sig selv for en stund og fundet ind til, hvordan de kan skabe nye oplevelser for deres gæster.

Turisterne kom ikke, og derfor måtte de komme op med et modtræk. Det blev til planen om at skabe et anderledes sommerkoncept. De tog en stor chance ved at låse døren på Jægersborggade i syv uger og rykke personalet og gastrobakkerne til Nordsjælland. Planen blev lavet på få uger og har indtil videre været en god beslutning, mener Jonathan Tam.

- Vi blev tvunget til at lave noget nyt, kan man sige. Men vi har været i stand til at skabe noget ret specielt. Og nu ved vi, at vi er i stand til at gøre det her på få uger og med et lille hold af mennesker.

- Det har været en mørk tid, men at se familierne herude i den danske sommer, det er fantastisk.

Facebook
Twitter