Rettelse: I overskriften fremgik de tidligere, at hastigheden skulle sænkes til 20 kilometer i timen. Dette er ikke korrekt, og DR Beklager fejlen.
Et flertal i Odense Byråd er blevet enige om en omfattende ændring af trafikken i Odense frem mod 2030.
Planen vil reducere CO2-udledningen fra transportsektoren med 107. 000 tons årligt i 2030.
Det helt afgørende greb, der skal nå frem til målet, er, at hastigheden på de fleste veje i byen skal sænkes med 20 kilometer i timen. Det gælder også de store indfaldsveje og ringveje.
Samtidig håber partierne, at de kan få lov til at sænke farten på motorvejen til 90 kilometer i timen.
Tanken bag er også, at det skal blive mere besværligt at køre i bil, så man vælger et alternativ, såsom cykel eller kollektiv trafik.
Samtidig vil cyklister få forkørselsret i lyskryds, hvor det i dag er biltrafikken, der prioriteres.
Flere gader i centrum vil også på sigt blive ensrettede og tage mere hensyn til cykler og gående.
Og så vil der blive oprettet busbaner og busgader, så busserne kan komme hurtigere frem.
Odense Kommune vil også fremme samkørsel og delebilsordninger og udvide mulighederne for at låne el- og ladcykler. Der skal etableres 20 såkaldte trafikale knudepunkter, hvor man kan parkere og låne for eksempel el-løbehjul og elcykler.
For at begrænse bilkørsel vil kommunen også fordoble prisen for at parkere på en kommunalparkeringsplads. Elbiler vil dog få en række fordele fremfor benzin- og dieselbiler.