Når SAS-kunder oplever at blive smidt af direkte fly, selvom der stadig er billetter til salg, så har det store konsekvenser.
Det skriver Datatilsynet i en pressemeddelelse, som varsler en undersøgelse af sagen om annullering af SAS-kunders billetter på flyafgange, som efterfølgende blev solgt til en højere pris.
- Den slags fejl sker, men vi ser på det med større alvor, når konsekvenserne for borgerne er store, skriver tilsynet.
DR Nyheder fortalte i sidste uge om SAS-kunderne Sanne Koblauch og Henrik Esbensen, som begge har oplevet, at deres direkte fly blev lavet om til afgange med mellemlandinger.
I begge tilfælde kunne DR efterfølgende finde dyrere billetter til salg på SAS' hjemmeside.
Det er på baggrund af DR's dækning, at Datatilsynet nu går ind i sagen for at undersøge, om GDPR-regler er blevet brudt, skriver tilsynet.
SAS har overfor DR beklaget sagen, som ifølge flyselskabet skyldes en teknisk fejl.
Selskabet har også meldt ud, at man nu er begyndt at gennemgå sagerne manuelt.