Sexlyst, lokalitet og vægt: Dine mest intime data er penge værd for virksomheder

Når du downloader en gratis app, kan du godt regne med, at du betaler med dine data.

Du vågner af din alarm, tjekker din søvn-app. Hvordan har du sovet i nat? Appen siger godt. Du var lige vågen omkring klokken tre, men fik din REM-søvn.

Efter morgenmaden skriver du ind, hvad du har spist. På cykelturen til arbejde får du en challenge fra en træningsapp og slår rekorden for at nå hurtigst frem.

Hvis du er kvinde, får du en push-besked fra din cyklus-app om, at du skal huske, du snart får menstruation.

Ifølge Sundhedsdatastyrelsen kommer der på verdensplan tusindvis af nye sundhedsapps hvert år, og samtidig vokser vores brug af dem konstant.

Apps kan hjælpe os med at holde styr på vores liv. Vi fodrer dem med private oplysninger om os selv, og til gengæld giver de os gode råd, påmindelser og feedback i dagligdagen.

Det er oplysninger, du måske ville dele med din læge. Men ville du dele dem med dine venner? Eller en kommerciel virksomhed? Din arbejdsgiver? Et forsikringsselskab?

Det kan du faktisk have sagt ja til, hvis du har trykket 'accepter' til handelsbetingelserne. Dermed giver du virksomhederne bag dine apps adgang til nogle af dine mest personlige oplysninger – og den data er guld værd.

Så selvom mange apps er gratis, betaler du sandsynligvis med data om dig og din adfærd i stedet for. Og her har sundhedsdata en helt særlig værdi.

- Vi vil leve et langt, godt og sundt liv. Det vil sige, at der er penge i at tilbyde os services og produkter, der forlænger vores liv og giver os bedre sundhed, siger Thomas Ploug, som forsker i dataetik.

Hvilke konsekvenser har det for dig og mig, at vi deler løs af vores data i bytte for gratis-apps? Det undersøger podcasten Den Daglige Dosis. Lyt her:

Dine data ender som reklamer til dig

I mange apps' handelsbetingelser står der, at de kun deler brugernes data med tredjeparter i anonymiseret form. Men for det meste kan man krydse så mange data om dig og folk, der ligner dig, at du sagtens kan blive identificeret alligevel.

Halfdan Timm er partner i det digitale bureau Obsidian Digital, og han er en af dem, der bruger data fra blandt andet apps til at markedsføre produkter på vegne af virksomheder.

Og han er faktisk ikke så interesseret i at vide præcis, hvem du er. Men hvis han kender din demografi og adfærd, kan han målrette annoncer til dig og folk, der ligner dig, ud fra det.

Demografi er for eksempel hvor gammel du er, hvor du bor og dit køn. Din adfærd kan være, hvilken tid på dagen, du plejer at shoppe online, om du er meget interesseret i sundhed, og om du har årsdag med din kæreste om en måned.

- Det vil sige, at jeg ved, at det bedste tidspunkt at sælge løbesko til nogen, er når de er aktive løbere. Hvis du ikke har løbet i et år, er du ligeglad med mine annoncer, du kommer ikke ud at løbe alligevel. Hvis jeg kan se i en løbeapp, at du løber hver uge, så er der større sandsynlighed for, at du køber mit produkt, siger han.

Og ud fra Halfdan Timms synspunkt er det logisk:

- Jeg betaler ofte det samme for at vise min annonce, for jeg betaler per visning. Så jo færre irrelevante personer, jeg kan ramme, jo bedre virker min annoncering.

Dine data er altså med til at bestemme, hvilke annoncer du ser, hvordan de ser ud, og hvornår du ser den.

Må din arbejdsgiver måle din søvn?

Måske synes du, det er helt ok, at du får en reklame for et par løbesko, når du selv lige har plottet din sidste løbetur ind i din træningsapp.

- Problemet er, at du samtidig kan bidrage til, at virksomheder får indblik i, hvornår folk er mest sårbare eller tilbøjelige til at købe et produkt, siger Mikkel Flyverbom, der er professor i kommunikation og digitale forandringer på CBS.

Og dine data kan blive brugt til mere end at målrette annoncer til dig.

Når virksomheder har så meget viden om os, kan de også se vores potentielle behov og udvikle nye produkter ud fra det.

Ifølge mediet Bloomberg har cyklus-appen Flo brugt data til at målrette reklamer for produkter, der regulerer kraftig menstruation fra deres samarbejdspartner, medicinalvirksomheden Bayer. De produkter blev udviklet på baggrund af informationer fra appen. På Flo's egen hjemmeside skriver de, at de samarbejder med Bayer og deler anonymiseret data med dem for at gøre livet lettere for kvinder med kraftig blødning.

Selv professionelle militærfolk glemmer at tjekke, hvad de deler. I 2018 kom det frem, at amerikanske soldater i Afghanistan ved en fejl havde delt deres lokation på en hemmelig militærbase i Helmand-provinsen. De havde nemlig tracket deres løbeture i fitness-appen Strava. De røde og gule streger på kortet viser de løbeture, som soldaterne trackede. Strava har siden gjort det mere tydeligt, om man deler offentligt eller privat. (© Strava Heatmap fra The Guardian.)

Data om, hvor længe, man har sovet, eller hvor meget man motionerer, kan også blive brugt af din chef:

- Jeg ser eksempler i USA på virksomheder, der videregiver data fra sundhedsapps og fitnesstrackere til brugernes arbejdsgivere. Så bliver det nogle ret private oplysninger, der bliver en del af en diskussion om ens effektivitet og ens bidrag på arbejdspladsen, siger Mikkel Flyverbom.

Pointen er, at vi ikke nødvendigvis kan forudsige konsekvenserne af, at vi deler en masse data med apps nu.

- På sigt kan der være nye udviklinger indenfor videnskab, der gør det muligt at bruge den type data til helt nye ting, som vi slet ikke har fantasi til at forestille os endnu, siger Mikkel Flyverbom.

Betaling med kroner og ører

Når du downloader en gratis app, har du sjældent mulighed for at vælge, hvilke data, du vil afgive. Ofte er det næsten umuligt at bruge funktionerne i en app uden at dele sine personlige data. Og det mener forsker i dataetik Thomas Ploug er et problem:

- Beskyttelse af ens privatliv handler om, hvorvidt man ønsker det målrettede forsøg på at styre ens adfærd i det daglige. Og at man skal have mulighed for at bruge tjenesterne uden at videregive den data, siger han.

Derfor kan det være værd at overveje, om man i stedet vil betale penge for de apps, man bruger. For så tjener virksomheden bag penge på en anden måde.

- Man kan ikke regne med, at ens data ikke bliver videresolgt til tredjepart eller bruges til målrettet reklame. Men når du betaler for en app, er det er en god indikation for, at appen har en anden forretningsmodel end at tjene penge på at dele data, siger Ole Kjeldsen, der sidder i bestyrelsen i Rådet for Digital Sikkerhed.

Den danske dagbogsapp Reflectly er en af de apps, man skal købe et abonnement til i stedet for at betale for med sin data.

Stifter og CEO i Reflectly, Jakob Brøgger-Mikkelsen, fortæller, at deres app er afhængig af, at brugeren stoler på, at det, de deler, er fortroligt.

Og i fremtiden kan vi komme til at se flere apps, der vælger en lignende forretningsmodel.

- Der er flere apps, der går samme vej og tager betaling for deres service. Fordi brugerne er ved at være opmærksomme på, at hvis de ikke betaler for et produkt, så er de nok produktet selv, siger han.

Du er ikke alene

Er du lidt overvældet? Det forstår vi godt. Det kan være svært at overskue datajunglen alene. Heldigvis er det gået op for mange, at der kan være konsekvenser af at dele data. Og at der skal gøres noget, så vi bliver bedre rustet til at håndtere vores data.

Sundheds- og Ældreministeriet arbejder på at lave en dansk guide til sundhedsapps. Den skal tage højde for både indhold og datasikkerhed, så du som borger kan gennemskue, hvilke apps du kan stole på.

I EU er de også begyndt at sætte nogle rammer for, hvordan datahandlen foregår med persondataforordningen GDPR. Den indebærer nye retningslinjer for hvor mange typer data, virksomheder må indsamle om dig, hvad de må bruges til og hvor længe, de må opbevares.

- Men det er stadig et område, som er svært at navigere i, så det er svært at stole på, at reglerne overholdes, siger Mikkel Flyverbom.

Så mens vi venter på, at reguleringen bliver mere klart formuleret og håndhævet, så skal vi være bevidste om, hvad vi deler.

- Jeg håber, at folk vil have en mere kritisk sans og ikke dele ting med apps, som de måske ikke ville dele i et auditorium foran deres medstuderende eller til en stor fest, hvor alle lytter med. For det er lidt det, de er i gang med, siger professoren.