Stadig ikke enige: Tyske regeringspartier i maratonforhandlinger om klimaplan

Efter mere end 12 timer er den tyske regering ikke klar med den klimaplan, den forventer at fremlægge i dag.

Klimaaktivister har blokeret trafikken på Jannowitz broen her til morgen i Berlin, hvor regeringspartierne forsøger at nå til enighed om en klimapakke. (Foto: AXEL SCHMIDT © Scanpix)

EU's største økonomi, Tyskland, forventes i dag at fremlægge sine planer for, hvordan man i 2030 vil nå målet om at have beskåret CO2-udslippet med 55 procent i forhold til 1990.

Men efter mere end 12 timers forhandlinger er koalitionspartnerne fra CDU, CSU og SPD stadig ikke nået til enighed om, hvordan landets nye klimaplan skal se ud.

Forhandlingerne er efter en pause her til morgen blevet genoptaget, og ifølge Tagesschau forventer regeringspartierne at kunne præsentere resultaterne i eftermiddag.

Et af de centrale punkter i forhandlingerne handler om nye CO2-afgifter. Socialdemokraterne ønsker at indføre dem i form af en skat, mens de konservative ønsker en certifikat-handel.

- De tyske borgerlige vil samtidig belønne klimavenlige tiltag fra både virksomheder og almindelige borgere. Det er eksempelvis ved at støtte udvikling af klimateknologi og indføre præmier til private, hvis de skrotter deres oliefyr, siger DR's Tysklandskorrespondent, Michael Reiter, og fortsætter:

- Socialdemokraterne er mere indstillede på nye regler og retningslinjer, for eksempelvis elbilskvoter.

Socialdemokraternes Malu Dreyer (tv.) og den tyske finansminister, Olaf Scholz, under de regeringsforhandlinger, som er fortsat hele natten og morgenen. (Foto: Michele Tantussi © Scanpix)

Det må ikke blive for dyrt

En af årsagerne til, at forhandlingerne er så vanskelige for de tyske regeringspartier er også, at der er et stort fokus på at balancere økonomien.

- En ny undersøgelse viser, at det kun er hver tredje tysker, som er villig til selv at betale for klimabeskyttelse, for eksempel i form af højere energipriser. Kun hver femte er indstillet på en CO2-skat, siger han.

- Det skal politikerne selvfølgelig tage højde for, men den generelle holdning i Tyskland er, at der nu skal tages et stort skridt for at indfri klimamålene.

Den tyske regering er parat til at bruge et tocifret milliardbeløb på klimaplanen for 2030. Tyskland hører til blandt de seks lande i verden, der tegner sig for den højeste CO2-udledning, og derfor er forventningerne også høje til den tyske klimaplan.

- Hvis Tyskland med sin kæmpe industri er med til at forbedre klimaet, er det noget, vi alle kan få gavn af. Det kan blive en stor bedrift, og hvis Tyskland realiserer de ambitiøse mål, sender det et vigtigt signal til andre europæiske politikere, siger Michael Reiter.

Cyklister blokerede her til morgen trafikken ved Ernst-Reuter-Platz i den tyske hovedstad. (Foto: FABRIZIO BENSCH © Scanpix)

Han nævner, at ændringer i den tyske bilindustri, eksempelvis med store investeringer i produktionen af prisbillige elbiler kan blive retningsvisende for producenter verden over - og dermed også sende flere elbiler på de danske veje.

Regering under pres

Den tyske regering er ifølge korrespondenten under pres for at levere en solid klimapakke, og bliver den ikke leveret, risikerer regeringen at blive straffet af vælgerne.

Miljøpartiet De Grønne står ifølge meningsmålingerne til at blive landets andetstørste parti, og der er en forventning til konsekvente politiske tiltag på klimaområdet.

- De Grønne spiller en rolle i forhold til klimapakken i Tysklands andetkammer, Forbundsrådet. Hvis pakken skal blive til lov, har regeringen brug for De Grønnes stemmer, og de vil sandsynligvis kræve stramninger, hvis de skal sige god for pakken, siger Michael Reiter og uddyber:

- Partiets formand har sagt, at tiltagene skal gælde for alle sektorer: industri, landbrug og transport samt at der skal være nogle meget konkret for mål for CO2-reduktion og tilsvarende hårde sanktioner, hvis ikke de overholdtes.

Forhandlingerne om klimapakken sker samtidig med, at store klimademonstrationer er planlagt til at finde sted i mere end 500 tyske byer som et led i dagens globale klimamarch "Fridays for Future".

Landet over vil ikke bare unge aktivister, men også fagforeninger, store og små virksomheder samt den protestantiske kirke tage del i protesten for at stille fokus på klimaet.