150 migranter frygtes omkommet i skibbrud

Det kan være den værste tragedie på Middelhavet i år.

En båd med 300 migranter ombord er kæntret ud for Libyens kyst.

Omkring 150 personer frygtes omkommet ifølge FN's Flygtningehøjkommissariat (UNHCR). Hvis det tal bekræftes, vil det være den dødeligste ulykke på Middelhavet i år.

- Vi begyndte at sejle om aftenen fra Libyen mod Italien, men efter en time begyndte skibet at synke, og de fleste af dem (migranterne, red.) druknede, siger en af de overlevende til nyhedsbureauet AP.

- Ingen kunne redde os, vi reddede os selv. Vi var i vandet i mere end syv timer, siger han.

Læger uden Grænser har taget imod de overlevende.

De har behandlet 135 overlevende efter forliset. De overlevende er angiveligt reddet op af fiskebåde.

- Folk, der har ligget i vandet i længere tid, har typisk livstruende komplikationer som lav kroptemperatur. Mange af dem er måske i en dårlig helbredstilstand i forvejen. Nogle har været udsat for vold i tiden på skibet, og nogle har været udsat for vold i Libyen. Det er en bred vifte af forskellige komplikationer, forklarer læge Mads Geisler fra Læger uden Grænser.

Presserende behov for redningsskibe

Den Internationale Redningskomité, der er en global NGO, siger, at denne tragedie er en kraftig påmindelse om den humanitære krise i Libyen og det presserende behov for igen at få redningsskibe i Middelhavet.

I år er 426 migranter - foruden det seneste skibbrud - indtil videre omkommet i Middelhavet. I 2018 var der 2.133 dødsfald.

Migranter, der overlevede skibsbruddet, ser til, mens en af de omkomne pakkes ind i en ligpose. (Foto: ISMAIL ZITOUNY © Scanpix)

Det lyder umiddelbart som en udvikling i den rigtige retning. Det skyldes, at færre tager den farlige tur over Middelhavet.

Men for de, der gør, er risikoen for ikke at klare turen i live steget drastisk. Sam Turner fra Læger uden Grænser, der arbejder med redningen af migranter ud for Libyens kyst, siger til BBC, at 1 ud af 20 nu mister livet, når de tager flugten. Tidligere år var det omkring 1 eller 2 ud af 100.

- Det er meget farligere at krydse havet nu, fordi der er meget færre redningsfartøjer, siger Mads Geisler.

Ifølge ham kan ansvaret placeres hos flere - blandt andet de europæiske regeringer.

- I henhold til international lovgivning skal man redde nødstedte på havet, og de skal føres sikkert til en nærliggende havn. Og det ansvar og vores pligt over for de mennesker bliver der ikke levet op til nu. Så simpelt er det, siger han.

Redningsskib er på vej

Læger uden Grænser sender sammen med SOS Mediterranée igen et skib til Middelhavet. Det er lige nu på vej, men er endnu ikke nået frem.

Skibet skal redde migranter, asylansøgere og flygtninge, der forsøger at krydse Middelhavet til Europa hovedsageligt fra det konfliktramte Libyen.

Ifølge Mads Geisler er flugten over Middelhavet den sidste udvej for mange.

- Hvem tør begive sig ud i sådan et fartøj, uden der er en alvorlig årsag til det?, spørger han.

Frem til december 2018 var Læger uden Grænser og SOS Mediterranée til stede i Middelhavet med skibet Aquarius, der samlede migranter op og sejlede dem til havne i Europa.

Driften med Aquarius blev indstillet efter anklager fra italienske myndigheder om, at skibet havde skaffet sig af med 24.000 ton affald på ulovlig vis i italienske havne.

Beskyldninger som Læger uden Grænser afviste.