17 år lang flystrid mellem EU og USA lagt i skuffen: 'Der er nu åbnet op for, at vi kan sende lidt flere varer mod USA'

- Det er glædeligt, for det giver os bedre muligheder for at eksportere, lyder det fra Landbrug & Fødevarer.

En 17 år lang handelskonflikt om den europæiske flyproducent Airbus og det amerikanske Boeing er nu på standby. (Foto: OLIVIER HOSLET © Ritzau Scanpix)

Danske osteproducenter, franske vinmagere og spanske olivenproducenter kan ånde lettet op for nu.

For i dag er EU og USA blevet enige om sparke en handelskonflikt, der omhandler den europæiske flyproducent Airbus og amerikanske Boeing, midlertidigt til side.

Det sker, efter den amerikanske præsident, Joe Biden, og EU's rådsformand, Charles Michel, og kommissionsformand Ursula von der Leyen i dag mødtes til topmøde i Bruxelles.

Konflikten har varet i 17 år, men nu trykker man på pauseknappen i fem år. Og det gælder ikke kun for selve flystriden, men også de toldafgifter, der både har ramt danske, europæiske og amerikanske virksomheder som led i konflikten.

- Det er intet mindre end fantastisk, siger EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

Handelskonflikten er en af de længste stridigheder i den 25 år gamle verdenshandelsorganisation WTO’s historie.

Samtidig lægger det også op til nye takter i forholdet mellem USA og EU, at man er blevet enige om en aftale, siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank.

- USA og EU kigger nu hinanden i øjnene og forsøger at finde løsninger i stedet for det modsatte. Herhjemme kan vi glæde os over, at der er en del told, der forsvinder med vores handel med USA, siger han.

De næste fem år skal nu bruges til at se, om man i stedet for at lægge stridsøksen til side eventuelt kan begrave den helt.

- Alt er ikke løst endnu. Vi har stadig spørgsmålet om stål og aluminium, lyder det fra Margrethe Vestager, der fremhæver, at der stadig er udeståender, som den amerikanske told på metallerne, der også rammer EU.

Told, told og mere told

Konflikten om Airbus og Boeing har nemlig ikke kun ramt flyproducenterne.

For som en del af striden har parterne smidt straftold efter hinanden, der også har ramt virksomheder uden for luftfartssektoren.

Det skete først, da verdenshandelsorgansationen i 2019 gav USA medhold i en anklage om, at den europæiske flyproducent Airbus havde modtaget ulovlig statsstøtte. De mente, at hjælpen fra staten gav flyproducenten en uretmæssig konkurrencefordel overfor det amerikanske Boeing.

Det førte i 2020 til en gensidig staftold fra europæisk side mod amerikanske produkter, der også kom med WTO's velsignelse. Den var blandt andet målrettet tobak, juice, spiritus, jordnødder, akvariefisk, fitnessmaskiner, traktorer og fly fra USA.

Og selvom Airbus oprindeligt er fransk, har man i Danmark også kunnet mærke den verserende handelskrig, fortæller Jacob Pedersen.

- I første omgang har tarifferne været målrettet mod franskmændene. Det har eksempelvis været fransk vin, ost, spiritus og mad. I industrien har maskinproducenterne også været ramt. Og de danske virksomheder, der eksporterer disser varer, har kunnet mærke det på lige fod med franskmændene, siger han.

Airbus er en fransk flyproducent, der har hjemland i Frankrig, Tyskland og Spanien (Foto: TIM CHONG © Ritzau Scanpix)

Dagens aftale mellem EU og USA bliver derfor mødt med stor glæde hos erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer.

Siden 2019 har den amerikanske straftold på eksport til USA i særdeleshed ramt den danske mejerisektor, hvor to tredjedele af eksporten til USA, der har en årlig værdi på godt og vel 500 millioner kroner, har været pålagt en ekstra amerikansk told på 25 procent.

Men det er slut - for nu.

- Det er glædeligt, for det giver os bedre muligheder for at eksportere. Og vi håber, at det vil give eksporten til USA et løft, siger Kenneth Lindharth Madsen, der er chef for afdelingen for handel og marked hos Landbrug & Fødevarer.

Tal fra brancheforeningen Dansk Industri fra 2019 viser, at dansk eksport til USA svarende til cirka 326 millioner kroner har været berørt af den straftold, som USA indførte mod europæiske produkter. På begge sider af Atlanten har hævntolden i alt kostet virksomheder omkring 3,3 milliarder dollar i ekstra told, oplyser Europa-Kommissionen.

En ny sherif i byen

I marts i år blev de to parter enige om midlertidigt at suspendere toldstriden i fire måneder. Det skulle være med til at skabe en ny start og reparere forholdet mellem USA og EU. Blandt andet efter fire år med Donald Trump i Det Hvide Hus. Det er den periode, som nu er forlænget med fem år.

- Man kan altid frygte, at tingene ændrer sig på sigt. Men det er et meget markant skridt, at man får suspenderet den ekstra told i en femårig periode. Og det er det første, meget håndgribelige bevis på, at Biden-administrationen vil et tættere og bedre forhold til Europa, siger Kenneth Lindharth Madsen.

Et fly fra den amerikanske producent Boeing. Aftalen mellem USA og EU suspenderer den handelskonflikt, der involverer Boeing og europæiske Airbus i fem år. (Foto: KAMIL KRZACZYNSKI © Ritzau Scanpix)

Han håber derfor også, at danske og andre europæiske virksomheder kan få del i den enorme corona-genopretningspakke, som Joe Biden har søsat for at hjælpe den amerikanske økonomi på fode igen.

Præsidenten har selv slået på, at amerikanere bør købe amerikansk, og han giver samtidig særligt gunstige forhold til hjemlige virksomheder i forbindelse med offentlige udbudsrunder.

- Her er det også vigtigt, at man fra Biden-administrationens side fortsætter den gode linje og gør, hvad man kan, for at sikre, at producenter fra EU af løsninger og udstyr til blandt andet landbruget ikke diskrimineres i forhold til amerikanske producenter. EU’s marked for offentlige udbud er åbent for amerikanske producenter.

Og ifølge Jacob Pedersen kan man se frem til et andet forhold til USA med den nye præsident ved roret.

- Med Joe Biden er der en hel anden agenda end Trump. Han vil samle de allierede for blandt andet at lave en indsats mod et fremadstormende Kina. Det tror jeg, vi kommer til at nyde godt af i Europa i forhold til samhandel med USA, siger han.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk