2014 var fyldt med kærlighed: Hjerte-emojien topper på sociale medier

Ord som hashtag og nano var blandt de mest brugte på sociale medier i 2014, men det allermest populære ord var faktisk et symbol.

Vi har i flæng brugt ord som hashtag og nano, men i 2014 ville vi allerhelst kommunikere med en emoji på de sociale medier. (Foto: fox17 © Scanpix)

Sætter du hjerter efter dine opdateringer på Facebook eller under dine billeder på Instagram? Det er der uden tvivl rigtig mange, der gør. Symbolet er nemlig det mest brugte 'ord' i 2014.

Det viser en opgørelse fra Global Language Monitor, som har kigget på de sociale medier, blogs og over 250.000 nyhedssider.

Foruden det lille ikon har vi på verdensplan også været enormt glade for ord som hashtag og bae, som er en forkortelse af ordet babe.

Flere amerikanere begyndte i øvrigt at trække ordet endnu mere sammen ved at skrive bæ, indtil det gik op for dem, hvad det danske betydning af ordet var.

Photo bomb og clickbait

På listen finder vi også ord som kalifat, photo bomb og clickbait.

En photo bomb dækker over, når en person spolerer andres billeder ved at dukke op i baggrunden og for eksempel lave en grimasse. Og clickbait er en betegnelse for den slags Facebook-teasere, som lokker folk til at klikke på opslaget.

Tredjepladsen indtages af ordet 'vape', som henviser til det at ryge e-cigaretter, hvor der ikke kommer noget røg - kun damp.

Det er 15. år i træk, at man har lavet sådan en oversigt, og sidste år var det mest brugte ord 404 - en henvisning til fejlmeddelelsen 404, som dukker op, hvis en hjemmeside er nede, lukket eller ikke findes.

Du kan se hele top 15 her:

1. Hjerte-emoji

2. Hashtag

3. Vape

4. Blood moon (blodmåne)

5. Nano

6. Photo bomb

7. Caliphate (kalifat)

8. (White) privilege (hvides privilegier)

9. Bae

10. Bash tag

11. Transparency (gennemsigtighed)

12. Sustainable (bæredygtig)

13. Clickbait

14. Quindecennial (15-års jubilæum)

15. Comet (komet)