43 blev dræbt: Nedrivning af motorvejsbro i Genova er i gang

En ny bro til 1,5 milliarder kroner vil indeholde en hyldest til ofrene for katastrofen.

Fire kæmpe donkrafte er i dag gået i gang med sænke en sektion af Ponte Morandi-motorvejsbroen i Genova ned til jorden.

14. august sidste år kollapsede store dele af broen. 43 mennesker blev dræbt og 16 såret.

Med diamantsave afmonterede ingeniører i går den 36 meter lange og cirka 900 ton tunge sektion.

Italiens regeringsleder, Giuseppe Conte, overværede øjeblikket, da nedrivningen af broen officielt gik i gang.

- Det er en vigtig dag, det første skridt på en vej, som vi håber bliver så kort som mulig, sagde han ifølge AFP.

Giuseppe Conte iført sikkerhedshjelm på byggepladsen i Genova. (Foto: LUCA ZENNARO © Scanpix)

Donkrafte fra Costa Concordia

Dagens operation med at fjerne en sektion af broen ventes at vare omkring otte timer.

Se en illustration af, hvordan sektionen vil blive sænket:

Donkraftene i Genova vækker ubehagelige minder i Italien - den var den samme slags, der blev brugt til at hæve krydstogtsskibet Costa Concordia, som kæntrede ud for Toscana i 2013.

43 lamper

Sideløbende med det store nedrivningsarbejde i Genova vil andre ingeniører gå i gang med at opføre en ny motorvejsbro, hvor den gamle stod.

Italiens førende arkitekt Renzo Piano har tegnet den 1,5 milliarder kroner dyre bro, der af hensyn til borgerne i Genova ikke bliver en hængebro som dens forgænger.

Den nye bro vil i stedet hvile på piller, og som en hyldest til ofrene vil den være oplyst af 43 lamper - det samme antal, som blev dræbt i katastrofen i 2018.

Broen skal stå færdig i april 2020 - og der vanker heftige bøder til entreprenørerne, hvis de ikke holder tidsplanen.

Se hvordan broen kommer til at se ud:

  • Genovas borgmester, Marco Bucci, viser en illustration af den kommende bro. (Foto: ANDREA LEONI © AFP or licensors)
  • Stjernearkitekten Renzo Piano ser på en skitse af broprojektet i fugleperspektiv. (Foto: Antonello Nusca © Antonello Nusca)
1 / 2

Ikke opklaret

Det er stadig ikke opklaret, hvorfor Ponte Morandi-broen styrtede sammen.

Efterforskere undersøger, om broens bærende stålwirer kan være nedbrudt, uden at nogen opdagede det, fordi de var kapslet ind i beton.

Dårlig vedligeholdelse, dårligt design og tvivlsomme byggestandarder bliver også undersøgt.

Selskabet Autostrade per l'Italia var ansvarlige for broen, og flere direktører risikerer at blive retsforfulgt i sagen.

Autostrade er allerede i gang med at forhandle om erstatning med de pårørende til ofrene for katastrofen. Erstatningssummen kan løbe op i 370 millioner kroner, skriver AFP.

Facebook
Twitter