43 blev dræbt: Nedrivning af motorvejsbro i Genova er i gang

En ny bro til 1,5 milliarder kroner vil indeholde en hyldest til ofrene for katastrofen.

En sektion af Ponte Morandi-motorvejsbroen er op vej mod jorden.

Fire kæmpe donkrafte er i dag gået i gang med sænke en sektion af Ponte Morandi-motorvejsbroen i Genova ned til jorden.

14. august sidste år kollapsede store dele af broen. 43 mennesker blev dræbt og 16 såret.

Med diamantsave afmonterede ingeniører i går den 36 meter lange og cirka 900 ton tunge sektion.

Italiens regeringsleder, Giuseppe Conte, overværede øjeblikket, da nedrivningen af broen officielt gik i gang.

- Det er en vigtig dag, det første skridt på en vej, som vi håber bliver så kort som mulig, sagde han ifølge AFP.

Giuseppe Conte iført sikkerhedshjelm på byggepladsen i Genova. (Foto: © LUCA ZENNARO, Scanpix)

Donkrafte fra Costa Concordia

Dagens operation med at fjerne en sektion af broen ventes at vare omkring otte timer.

Se en illustration af, hvordan sektionen vil blive sænket:

Donkraftene i Genova vækker ubehagelige minder i Italien - den var den samme slags, der blev brugt til at hæve krydstogtsskibet Costa Concordia, som kæntrede ud for Toscana i 2013.

43 lamper

Sideløbende med det store nedrivningsarbejde i Genova vil andre ingeniører gå i gang med at opføre en ny motorvejsbro, hvor den gamle stod.

Italiens førende arkitekt Renzo Piano har tegnet den 1,5 milliarder kroner dyre bro, der af hensyn til borgerne i Genova ikke bliver en hængebro som dens forgænger.

Den nye bro vil i stedet hvile på piller, og som en hyldest til ofrene vil den være oplyst af 43 lamper - det samme antal, som blev dræbt i katastrofen i 2018.

Broen skal stå færdig i april 2020 - og der vanker heftige bøder til entreprenørerne, hvis de ikke holder tidsplanen.

Se hvordan broen kommer til at se ud:

  • Genovas borgmester, Marco Bucci, viser en illustration af den kommende bro. (Foto: © ANDREA LEONI, AFP or licensors)
  • Stjernearkitekten Renzo Piano ser på en skitse af broprojektet i fugleperspektiv. (Foto: © Antonello Nusca, Antonello Nusca)
1 / 2

Ikke opklaret

Det er stadig ikke opklaret, hvorfor Ponte Morandi-broen styrtede sammen.

Efterforskere undersøger, om broens bærende stålwirer kan være nedbrudt, uden at nogen opdagede det, fordi de var kapslet ind i beton.

Dårlig vedligeholdelse, dårligt design og tvivlsomme byggestandarder bliver også undersøgt.

Selskabet Autostrade per l'Italia var ansvarlige for broen, og flere direktører risikerer at blive retsforfulgt i sagen.

Autostrade er allerede i gang med at forhandle om erstatning med de pårørende til ofrene for katastrofen. Erstatningssummen kan løbe op i 370 millioner kroner, skriver AFP.