5 opfindelser der skal give bedre flysikkerhed

Flysikkerhed er igen kommet i fokus, efter at et Egyptair-fly torsdag forsvandt. Se her, hvordan flysikkerheden kan blive styrket.

Egyptair-flyets forsvinden er et af flere opsigtsvækkende flystyrt inden for de seneste par år. I et forsøg på at øge flysikkerheden er der fundet flere særdeles kreative løsninger. (Foto: CHRISTIAN HARTMANN © Scanpix)

Natten til torsdag forsvandt et fly fra selskabet Egyptair over Middelhavet. Flyet er sandsynligvis styrtet ned i havet - i hvert fald har egyptisk militær fredag meddelt, at de nu har fundet vragdele fra flyet.

Det er endnu uklart, om der er tale om en ulykke eller et terrorangreb, men det har i hvert fald genåbnet debatten om flysikkerhed.

DR Nyheder har set nærmere på nogle af de opfindelser - nogle er mere gennemarbejdede end andre - som findes derude.

1. Den afkoblende kabine

Den ukrainske luftfartsingeniør Vladimir Tatarenko har angiveligt dedikeret en stor del af sit professionelle liv til at udvikle en løsning, der skulle kunne redde passagerer og personale, hvis et fly pludselig skulle styrte.

Hans løsning er kort fortalt at lade kabinen koble sig fra resten af skroget, slå faldskærme ud og svæve sikkert ned på landjorden.

Selvom det umiddelbart kunne lyde som en oplagt løsning, så vil det ifølge denne artikel kunne være en reel mulighed i omkring tre procent af alle flystyrtsscenarier.

2. Den eksplosionssikre pose

Skulle det lykkes terrorister at snige en bombe forbi sikkerhedsforanstaltningerne i lufthavnene, vil denne eksplosionssikre pose kunne holde eksplosionen inde.

Forsøg har allerede vist, at posen kan holde en eksplosion inde.

Den vil eksempelvis kunne forhindre eller mindske katastrofer som eksempelvis Lockerbie-katastrofen fra 1988.

3. Flyfaldskærmen

Efter selv at have overlevet et flystyrt fra 250 meters højde fandt amerikaneren Boris Popov på at lave en faldskærm til fly.

Skærmen fra BRS Aerospace er indtil videre kun udviklet til mindre fly på under 300 kilo. Skal løsningen virke for større kommercielle fly, vil det kræve så meget stof, at flyet stort set ikke kunne have andet ombord.

BRS Aerospace håber dog, at fremskridt inden for blandt andet nanoteknologi vil kunne gøre det muligt at udvikle skærmen til større fly også.

Selskabet påstår i skrivende stund at have reddet 350 liv.

4. Omvendte flysæder

Hvis flypassagerer sad med ryggen til flyveretningen ville chancen for at overleve et flystyrt stige. (Foto: Robert Sorbo © Scanpix)

En måde at undgå alvorlige skader på passagerer efter et flystyrt kan angiveligt være at lade flysæder være bagudvendte.

Det er en løsning, som ifølge avisen The Telegraph bliver brugt i det britiske luftvåben - RAF.

- Der er blevet forsket meget i det, og RAF har bagudvendte sæder i deres transportfly, fordi det er blevet bevist, at det er mere sikkert, har den tidligere RAF-pilot David Learmount forklaret til avisen.

5. Balloner til når uheldet er ude

Den 8-årige Ben Treider blev inspireret til sin idé efter at have set, hvordan der blev ledt intensivt - og forgæves - efter det forsvundne fly fra Malaysia Airlines. (Foto: pool © Scanpix)

Da Malaysia Airlines MH370-flyet forsvandt over det Indiske Ocean i 2014, begyndte en storstilet eftersøgningsindsats i det enorme hav.

Det er dog aldrig lykkedes at finde vraget eller den sorte boks, hvilket både har efterladt pårørende uden klare svar og samtidig skabt grobund for alverdens teorier omkring forsvindingen.

Historierne om eftersøgningen fik den blot otteårige Ben Treider fra USA til at tænke over, hvordan det problem kunne løses i fremtiden. Hans løsning blev sendt til flyselskabet Delta Airlines, hvis direktør begejstret tog imod den.

Idéen går i alt sin enkelthed ud på, at store gule balloner af forstærket gummi og med indbyggede sporingschips vil blive udløst, når et fly rammer vandet. På den måde vil eftersøgningen hurtigt kunne finde frem til flyet og den sorte boks.

Facebook
Twitter