Alene Coca-Cola bruger tre millioner tons: Selskaber på stribe offentliggør plastikforbrug

En velgørende fond har presset virksomheder til åbenhed om plastikforbrug.

Flere selskaber som Pepsi og H&M har afvist at offentliggøre, hvor meget plastik de bruger. (Foto: Peter Cziborra © Scanpix)

For første gang nogensinde har flere af verdens allerstørste selskaber offentliggjort, hvor meget plastik deres produktion genererer.

Og det er mildest talt ikke så lidt. Det sker dog i en rapport, der kommer som en del af et løfte om at gøre mere mod plastikforurening.

Ud af de 31 selskaber, der har offentliggjort tallene, er Coca-Cola det selskab, der genererer klart mest plastik med sine tre millioner tons om året.

Ifølge BBC svarer det til vægten af 15.000 blåhvaler.

Nummer to på listen er det schweiziske selskab Nestlé, der producerer en lang række produkter som eksempelvis is, vand og kaffe.

Selskabet skaber 1,7 millioner tons plastik hvert år. Andre selskaber i rapporten er blandt andre britiske Unilever, der producerer ting som sæbe og kosmetik, og som genererer 610.000 tons plastik om året.

Også tøjmærket Burberry er med i rapporten, og det udleder 200 tons plastik om året.

Virksomheder presset til at gøre mere

Det er et sjældent syn, at virksomheder offentliggør sådanne tal, men det sker efter pres fra den velgørende fond Ellen MacArthur Foundation.

Den har fået 150 selskaber til at afgive løfte om at reducere deres brug af plastik.

Flere af virksomhederne er allerede begyndt at gøre mere for en grønnere profil efter pres fra flere sider.

Nestlé har blandt andet fjernet alle plastiksugerør fra sine produkter og erstattet dem med papirsugerør.

Coca-Cola har afgivet løfte om at genbruge en flaske eller dåse, for hver de sælger, inden 2030. De vil også arbejde hen imod at kunne genbruge al indpakning til deres produkter.

Modsat Coca-Cola og Nestlé har flere andre store virksomheder afvist at offentliggøre tallene over deres brug af plastik. Det gælder blandt andre H&M, L'Oreal og Pepsi, skriver BBC.

Facebook
Twitter