Alkoholikere kan inddeles i ni typer

Nye tal viser, at 860.000 danskere drikker for meget. I Storbritannien går man nu til kamp mod alkoholmisbrug med en kampagne, der inddeler alkoholikere i ni forskellige kategorier. Se dem her.

Nye tal viser, at 860.000 danskere drikker for meget. Nu lancerer briterne en ny kampagne mod alkohol, hvor de sætter fokus på ni forskellige typer alkoholikere.

Alkoholikere drives af forskellige underliggende motiver. Der er dem, der drikker fordi de er deprimerede. Nogen gør det for at slappe af, og så er der dem, der drikker af ren og skær kedsomhed. Sådan lyder meldingen i en britisk alkoholkampagne.

Det er den britiske pendant til Sundhedsstyrelsen, det britiske Department of Health research, der står bag udformningen af undersøgelsen. Den bliver nu grundpillen i en ny og omfattende alkoholkampagne i Storbritannien.

Større selvindsigt
Ifølge forskerne bag kampagnen kan alkoholikere inddeles i ni forskellige kategorier. Og de kategorier kan hjælpe folk med alkoholproblemer til at forstå, hvorfor netop de har svært ved at lade rødvinen stå.

- For at få folk til at stoppe op og tænke over deres alkoholforbrug, er det nødvendigt, at de bliver klar over, hvorfor de drikker, og hvad der motiverer dem, siger Don Shenker, der er chef for Alcohol Concern (AC)til BBC. AC er en frivillig, national instans i Storbritannien, der arbejder med alkohol misbrug.

Som led i kampagnen udsendes foldere, der indeholder informationer om de ni forskellige typer, samt informationer om følgesygdomme, og hvor folk kan søge hjælp, til 900.000 husstande.

Derudover oprettes hotline, og en webside, hvor folk kan beregne deres egen risiko ved at drikke og få finde råd til selvhjælp.

860.000 dansker drikker for meget
Den britiske regering håber, at den nye kampagne kan hjælpe 4.000 briter med at reducere deres alkoholforbrug indenfor et år. Lykkedes det, vil kampagnen blive udbredt yderligere.

Herhjemme har et notat med nye tal fra Sundhedsstyrelsen netop vist, at 860.000 voksne danskere drikker over den anbefalede genstandsgrænse.

Og Morten Hesse, der er adjunkt, phd ved Center for Rusmiddelforskning i København ser nye, positive ideer i den britiske kampagne.

Fokus på det enkelte menneske
- Det er interessant, at man fokusere på det individuelle menneske i stedet for at levere en universel løsning, som taler direkte hen over hovedet på folk. Her forsøger man at tale mere direkte til folk. Det er meget spændende, siger Morten Hesse.

Men han ser også nogle svagheder ved den nye tilgangsmåde.

- Punkt et, så hvis du har et stort alkoholproblem, så vil du overhovedet ikke samle folderen op. Og punkt to, så duer det ikke at fokusere på de her sundhedsskadelige konsekvenser som kræft og lignende. Den slags lukker misbrugere helt af for, forklarer Morten Hesse.

Han mener, at den britiske kampagne vil have størst effekt, hvis det lykkedes at ramme de pårørende til alkoholikeren, som vil kunne genkende nogle træk og presse den alkoholafhængige til at søge hjælp.

- Der er også det håb, at kampagnen kan få læger og andre behandlere til at være mere opmærksomme på hvad der er vigtigt for personen, der drikker, siger Morten Hesse.

Ni typer drankere

Depressiv alkoholiker:

  • Karakteristika: Er midt i en livskrise. Kan have mistet en slægtning, været igennem en skilsmisse eller have en økonomisk krise
  • Primær motivation: Bruger alkohol som trøst og som en form for selvmedicinering, for at kunne klare hverdagen.

Afstresnings-dranker:

  • Karakteristika: Et stort pres på jobbet eller i hjemmet kan give følelsen af at være ude af kontrol og tynget af ansvar.
  • Primær motivation: Alkoholen bliver brugt til at slappe af, falde ned og genvinde følelsen af kontrol i skiftet mellem jobbet og privatlivet. Partnere støtter eller forstærker ofte adfærden ved at servere drinks.

Fællesskabs-dranker

  • Karakteristika: Typisk mennesker, der har meget presset socialt liv.
  • Primær motivation: Alkohol er den samlende faktor, der forener. De glemmer ofte tiden og hvor meget de drikker.

Traditionel dranker

  • Karakteristika: Traditionelle typer, der mener, at det at gå på bar hver aften er noget alle mænd gør.
  • Primær motivation: Bortforklarer det som, tid for dem selv. Baren er deres andet hjem, og de føler et stærkt tilhørsforhold og accept i miljøet.

Social dranker

  • Karakteristika: Drikker i større grupper af venner.
  • Primær motivation: Den følelse af samhørighed, der opstår i gruppen. Alkohol giver en følelse af tryghed og giver livet mening.

Kedsomheds-dranker

  • Karakteristika: Ofte alenemødre eller nyligt fraskilte med et begrænset socialt liv.
  • Primær motivation: Alkoholen er en slags selskab, der erstatter for fraværet af andre mennesker. Alkohol markerer dagens afslutning, eller afslutningen på pligter.

Macho-dranker

  • Karakteristika: Følelsen af at blive undervurderet, afmægtiggjort og frustreret på vigtige punkter i livet.
  • Primær motivation: Har fremelsket en stærk alfa han, der er forbundet til deres formåen når det kommer til alkohol. Alkohol er forbundet med et konstant behov for at hævde deres maskulinitet og deres status overfor andre.

Nydelses-dranker

  • Karakteristika: Single, fraskilt eller med voksne børn.
  • Primær motivation: Store indtag af alkohol er en synlig måde, hvorpå de udtrykker uafhængighed, frihed og ungdom. Alkoholen bliver også brugt for at slippe hæmninger.

Stærkt afhængige

  • Karakteristika: Mænd, der nærmest lever i en bar. For dem er det som et andet hjem.
  • Primær motivation: En kombination af motiver som kedsomhed, trangen til at passe ind og en generel følelse af, at der er for meget dårligdom i deres liv.

Kilde: BBC