Antifeministisk kampagne giver bagslag på sociale medier

Den useriøse kampagne skader mændene selv, mener mandeforsker. De selverklærede ’mændinister’ bliver nu hængt ud på Twitter.

'Meninist'-kampagnen har lavet T-shirts og hættetrøjer for at fremme deres budskab - nu bliver det hele i stedet brugt imod dem. (© Brugerbillede)

I USA har en gruppe vrede, unge mænd fået nok af feminisme.

Derfor har de opfundet ordet 'meninist' (mændinist, red.) som en del af en anti-feministisk kampagne, der især kører på sociale medier. Mændene har sågar fået lavet T-shirts med hashtagget #meninist.

Kampagnen har dog ikke helt fået den ønskede virkning, for Twitter-brugerne har hurtigt kapret deres hashtag og i stedet brugt det til at lave sjov med 'meninisterne'.

https://twitter.com/rey_z/status/557106147875115008

- Jeg har fikset meninist T-shirten, folkens.

https://twitter.com/MFTOMB/status/556304051798024192

- Bemærkede en lille trykfejl i de nye meninist-hættetrøjer, så tænkte, jeg ville hjælpe.

https://twitter.com/drhappyknuckles/status/556408267828506624

- Denne T-shirt vil beskytte mig mod din vagina.

Bruger sociale medier som våben

Twitter-konflikten er udtryk for en tendens, mener professor ved IT-Universitetet i København og ekspert i sociale medier Lisbeth Klastrup.

- Der sker meget på den front, og der er også andre eksempler på ekstrem, aggressiv, antifeministisk adfærd på sociale medier fra vrede, unge mænd i form af for eksempel hashtags og memes, siger hun og fortsætter:

- Der er ingen tvivl om, at memes og hashtags bliver brugt som kommunikative våben af begge sider i en konflikt som denne, hvor det gælder køn.

https://twitter.com/Sara_dominelli/status/557164786132484096

- Kan du ikke få fat i en meninist T-shirt? Her er et alternativ.

Når andre på den måde overtager et hashtag, kaldes det 'tag-jacking'.

- Især det seneste års tid har vi set en del stærke eksempler på 'tag-jacking'. For eksempel da politiet i New York bad folk om at tweete deres positive oplevelser med politiet på #MyNYPD, og så tweetede folk i stedet om, hvordan det ikke fungerede, siger Lisbeth Klastrup.

- Man skal være forsigtig med at oprette et hashtag, hvis man gerne vil fremme en sag eller en person, folk har stærke meninger om, siger hun.

Useriøs kampagne

'Meninisterne' er en reaktion på feminismens voksende popularitet, mener mandeforsker ved Roskilde Universitet Kenneth Reinicke.

- Jeg ser det som en reaktion. Flere synes, at feminisme er noget, man diskuterede i 1970'erne. De kan ikke få øje på de problemer, kvinder står med i dag, og så forsøger man at være lidt kreativ med det her 'meninism', siger han.

Kenneth Reinicke vurderer, at kampagnen har en provokerende og lidt drengerøvsagtig tilgang.

- De mænd, der gerne vil gå seriøst ind i debatten, vil ikke gå den vej. De vil i stedet bruge mandeorganisationer, hvis de for eksempel kæmper om retten til deres børn efter en skilsmisse.

Skygger for de alvorlige problemer mænd har

Ud over at mændenes meninist-trend får humoristiske tæv på Twitter, så skader den også mændenes egen sag, mener Kenneth Reinicke.

- Det er ærgerligt, fordi det skygger for de alvorlige problemer som kvinder - og også mænd - står overfor. Hvorfor er der for eksempel så mange mænd, der sidder i fængsel, hvorfor er vi mere selvmordstruede og sådan.

- Den humoristiske vinkel virker uskyldig, men det er den ikke helt. Det siger noget om en manglende respekt for den faglige substans i diskussionen. I stedet bliver det bare noget med at 'sætte nogle bitches på plads', siger han.

Desuden peger Kenneth Reinicke på, at det er en fejlvurdering fra meninisternes side, at de giver kvinderne skylden for mændenes egne problemer.

- Det er et stort problem for mænd, at det ikke er kulturelt acceptabelt at snakke om, hvor hårdt nogle mænd har det. Rigtige mænd klynker jo ikke. Og så ved de ikke, hvor de skal skyde skylden hen - og så 'er det nok kællingernes skyld' i stedet for at se på selve mandekulturen, siger han. 

Facebook
Twitter