Beijing skal igen være cykelby

Engang var cyklen et statussymbol i Kina. Nu er cyklen kun for fattigrøve. Men bystyret vil have flere borgere tilbage i sadlen inden 2020.

I 1986 bevægede hele 63 procent af byens befolkning sig gennem byen på cykel. I 2014 var tallet blot 12 procent. (Foto: Ullstein Bild © (c) Getty images)

I en Hutong – en lille smal gade i Beijing, er cykelsmeden Yang i gang med at lappe dæk på en cykel.

- Det er ellers ikke mange almindelige cykler, jeg lapper længere. Nu om dage har alle el-scootere eller el-cykler, siger han.

I takt med at kineserne er blevet rigere, gider ingen længere trampe i pedalerne.

Sådan var det ikke, da Yang for ti år siden slog sig ned som cykelsmed i Beijing. Dengang havde de fleste en almindelig cykel, nu er cyklen kun for de fattige, siger han.

(Foto: Hanna Leanderdal)

Beijing skal gøres grønnere

Tal fra Kinas trafikministerium viser, at antallet af folk, der cykler i Beijing, ganske rigtigt er faldet dramatisk. I 1986 bevægede hele 63 procent af byens befolkning sig gennem byen på cykel. I 2014 var tallet blot 12 procent.

Men står det til myndighederne, skal den kedelige tendens nu vendes. Inden 2020 skal 18 procent af byens borgere igen svinge sig i sadlen.

Det er et ønske om at gøre Beijing grønnere, der har fået lokalregeringen til at opfordre borgerne til at stille bilen og begynde at trampe i pedalerne igen.

Beijing er ved at kvæles i smog, og niveauet af farlige luftpartikler ligger langt over Verdenssundhedsorganisationen WHO’s anbefalinger.

Alle vil have en bil

Men det kan blive svært, at få folk til at kaste sig i sadlen igen.

- Vi har været fattige så længe, at nu hvor vi har muligheden, så vil vi gerne have en bil. Sådan er det bare, siger Xu, inden han forvinder ind i en sort Mercedes.

Byens voksende bilpark, som nu tæller over fem millioner biler, har overtaget byens mange cykel-baner og skubbet cyklisterne ud på vejbanen.

Her kæmper de om pladsen med biler, busser, el-scootere, el-cykler, trehjulede taxier, ladvogne og kreative køretøjer i mange afskygninger.

Trafikken i Beijing på en smogfyldt dag i oktober i år. (Foto: China Stringer Network © Scanpix)

Bedre forhold for cyklister

Men for at hjælpe en positiv udvikling på vej, skal cyklisterne nu sikres bedre forhold.

Otte distrikter skal hægtes sammen til en 248 kilometer lang cykelrute, og vejbump skal forhindre biler i at køre ind på cykelstierne.

Herudover skal brug af farver på asfalten gøre cykelstierne tydeligere, og overvågning og skal sørge for, at bilisterne overholder reglerne.

Bambus-cykler skal få flere til at vælge bil fra

I en af Beijing gamle bydele ligger Beijing Bamboo Bikes. Her har ejerne, David Wang og sydafrikanske Claudio Rebuzzi, skabt en lille niche-cykelforretning.

Fra nær og fjern kommer folk til værkstedet for at lære at bygge cykler af bambus. Ejernes visioner for stedet stemmer godt overens med bystyrets; Det er håbet, at flere igen vil begynde at cykle.

- Vi elsker at få flere til at cykle. Som der står her, er du som cyklist både passager og din egen motor, en motor der ikke forurener, vel at mærke, siger Claudio og peger hen imod et skriftstykke på væggen.

Mange mærker en stolthed ved selv at lave en cykel, og det er særligt unge, der er tiltrukket af en unik, selvbygget cykel, fortæller han.

Sejt at bygge egen cykel

En af dem, der er blevet så glad for bambus-cyklerne, at han efter en workshop søgte job i butikken, er 23-årige Luo fra Guangzhou i Sydkina.

Det er nok noget om, at det er blevet mindre sejt at køre på cykel men det, at jeg selv har bygget min egen cykel, det synes jeg er en lille smule sejt, griner han.

Luo tror godt, at idéen med selvbyggede bambus-cykler kan få flere til at køre på cykel. Men træerne vokser ikke ind i himlen:

For dem, der har mange penge, er der nok fortsat ikke så meget ’ansigt’ i en cykel, siger han.

Selv har Luo ingen planer om at købe bil. Til nytår planlægger han at køre de 2000 kilomenter hjem til Guangzhou. Herefter er drømmen at cykle gennem Europa på den selvbyggede bambus-cykel.

- Hvem ved, måske cykler jeg også en tur forbi Danmark, siger han.

Facebook
Twitter