Berlusconi fastholder greb om Italiens medier

Det italienske parlament har vedtaget en ny udgave af en stærkt kritiseret medielov, der har meget direkte betydning for premierminister Silvio Berlusconi. Lovens kritikere mente at loven var skræddersyet til at favorisere Berlusconis selskaber.

Det italienske parlament har vedtaget en ny udgave af en stærktkritiseret medielov, der har meget direkte betydning forpremierminister Silvio Berlusconi.

Ud over at være italiensk regeringschef er Berlusconi Italiensrigeste mand, og ejer af et forretningsimperium der blandt andetsidder på mere den 90 procent af det italienske tv-marked.

Da loven blev vedtaget første gang i december 2003, stoppedepræsident Carlo Azeglio Ciampi den med et veto. Det har han ikkemulighed for at gøre igen, da præsidenten kun må bruge sit veto éngang på en given lovgivning.

Lovens kritikere mente at loven var skræddersyet til atfavorisere Berlusconis selskaber, og styrke hans de facto monopolover de italienske tv-signaler. Og den kritik fastholder de, ogsåefter at loven har været en tur gennem parlamentet endnu engang.

En talsmand for Berlusconis Forza Italia-parti siger, atparlamentet har taget hensyn til præsident Ciampis indvendinger modloven i den nu reviderede version. Det bestrider oppositionen, derkonstaterer at også den nye udgave tillader Berlusconi at bevareejerskabet af sine tre tv-kanaler, og den tillader ham at udvidesine interesser.

Loven gør det også muligt for Berlusconi at sætte sig på enmeget stor del af annonceomsætningen, fordi en klausul der læggerloft over et medieselskabs andel af annoncemarkedet ikke medregneret selskabs aktiviteter i forlags- og udgiverbranchen, ifilmindustri og musik-branchen.

Loven tillder ejerskab på tværs af mediesektorerne, såBerlusconi kan beholde kontrollen med den største mediekoncernMediaset, kæmpeforlaget Mondadori, og filmselskabet Medusa.

Facebook
Twitter