Bjergguider: Sådan undgår du lavinerne på skituren

Du skal have styr på udstyret og viden om sneforhold, hvis du bevæger dig væk fra de mærkede pister, fortæller professionelle guider i Alperne.

Skiløbere, der kører offpiste, bør huske skovl, sonde og en sender, lyder rådet. (© Colourbox)

Du skal holde øje med store snefald, skiftende temperatur og vind, hvis du vil undgå laviner.

Sådan lyder rådene fra to bjergguider, efter to danskere søndag mistede livet i en lavine i Frankrig.

- Man skal have en forståelse for hvad der sker i bjergene, samt det nødvendige udstyr, siger Kenneth Hanning, certificeret bjergguide, som har boet i alperne i flere år.

Laviner går oftest i offpisten

Det er dog oftest ved offpisteskiløb, at faren opstår. Tager man på skiferie og holder sig på pisterne kan man regne med at undgå de rullende snemasser.

- Hvis man kører på pisterne, er der typisk lavinekontrol, så det er sjældent, at der går laviner ned over pister, siger Søren Svinth, der også er certificeret bjergguide og professionel skiinstruktør.

Sender, sonde og skovl

Ifølge guiderne er der mange, der begiver sig ud i offpiste i disse år, og når man gør det, er der noget udstyr man skal have med.

- Man kører altid med en transceiver (lavine-bipper, red.), en sonde og en skovl, så man kan grave personen op igen, siger Søren Svinth, der løbende har taget lavineuddannelser udover det, der kræves for at blive certificeret.

En transceiver udsender et signal, så man kan finde ud af, hvor i lavinen personen ligger. Sonden er en lang pind, som bruges til at stikke ned i sneen i det område, hvor signalet kommer fra, så man kan mærke om der ligger nogen.

- Det er standardudstyr, og det håber jeg, at de fleste bruger, siger Søren Svinth.

Airbag-rygsæk

Der findes også udstyr, som bliver mere og mere udbredt i offpisten, nemlig de såkaldt airbag-rygsække, der kan trække en op til lavinens overflade, hvis uheldet er ude.

- Hvis man bliver taget af en lavine, kan man trække i et håndtag, og så har man to luftballoner, der bliver slået ud på hver side af rygsækken.

- Så man bliver et større legeme, og det gør, at man ikke at man ikke bliver begravet, men lander i overfladen af sneen, siger Søren Svinth.

Hold afstand

Et andet tip er at holde afstand til andre løbere.

- Kører man på bjergsider, vil jeg sige, at man skal holde 30 meters afstand, hvis man kører i lavineterræn.

- Hvis lavinen går, så er det ikke sikkert, at begge ryger med. Så er der stadig en til at lave kammeratredning og finde den anden, siger Søren Svinth og forklarer, at laviner oftest finder sted på bjergsider med en hældning på over 25 grader.

Lej en guide

Hvis man ikke kender området eller har erfaringen, bør man leje en guide, som kan vise dig de bedste og mest sikre steder at stå offpiste.

Man kan typisk leje en guide på alle større skisportssteder, fortæller Kenneth Hanning.

Tre typer laviner

Han forklarer, at laviner groft sagt skabes på tre måder.

- Når det har sneet en del, og der kommer hård vind på, så kan sneen ikke få lov at binde sig. Stabil sne kræver, at det binder sig sammen med lagene nedenunder, siger Kenneth Hanning, der vurderer, at denne type vindpakket sne, er den farligste og sværeste at se.

De to andre er ofte nemmere at forudsige, siger han.

- Hvis der er faldet halvanden meter sne, som ikke kan holde på sig selv, så ryger det på et eller andet tidspunkt helt naturligt, siger Kenneth Hanning, som kalder dem nysne-laviner.

Tøsne

Den sidste type kommer typisk hen ad foråret eller på en sydvendt skråning.

- Hvis det bliver varmet op af solen, bliver det rigtig vådt og tæt. Det glider typisk ned i nogle forholdsvis langsomme men meget tunge laviner, siger han om tøsne-lavinerne.

Bjergguiderne opfordrer desuden til, at man tjekker vejrudsigter, sneens lag og lavineadvarsler for at orientere sig om lavinefare.

Facebook
Twitter