Blev du narret? Kongressen frigiver alle russiske troldeannoncer

Nu kan du nærstudere 3.519 Facebook-annoncer, som Rusland brugte til at påvirke det amerikanske valg.

Et eksempel på en annonce indrykket af en af de russiske troldefarme, som giver sig ud for at være et kristent budskab imod daværende demokratiske præsidenkandidat Hillary Clinton. (Foto: Skærmdump / Permanent Select Committee on Intelligence Democrats)

Kristne angreb på Hillary Clinton. Liberale lovprisninger af Bernie Sanders. Muslimske

opfordringer
til at hjælpe syrere. Og afroamerikansk vrede over institutionel racisme.

Umiddelbart ligner det demokratiet og

ytringsfriheden
i fuld sving.

Men i realiteten var der tale om nøje designede forsøg på at påvirke og forvirre den amerikanske

valgkamp
i 2016, har undersøgelser fra
FBI
og Facebook selv senere vist.

I alt 470

Facebook-profiler
, styret af russiske såkaldte troldefarme, købte 3.519 Facebook-annoncer, som blev set af mere end 11 millioner amerikanere under
valgkampen
.

Nu har Demokraterne i den amerikanske kongres' efterretningskomité

offentliggjort
dem alle sammen på sin hjemmeside.

Downloaden omfatter 8,8 gigabyte pdf-filer af annoncer, der er blevet publiceret mellem 2015 og 2017.

- Den eneste måde, vi kan

vaccinere
os selv mod fremtidige angreb, er ved selv at se, hvilke typer budskaber, temaer og billeder russerne brugte til at splitte os, lyder det i en udtalelse fra den ledende demokrat i efterretningskomitéen i Repræsentanternes Hus, Adam Schiff.

Mexicanere imod Trump

De mange annoncer blev købt for lidt over 600.000 kroner af det russiske Internet Research Agency, som styrede de 470 Facebook-sider gennem sine troldefarme.

Nogle af annoncerne er åbenlys politisk

propaganda
. Andres intentioner kan virke mere uklare og skulle sandsynligvis først og fremmest tjene til at booste sidens
tilstedeværelse
i Facebook-brugernes nyhedsstrøm og sikre følgere.

Ud over for eksempel veteraner,

afroamerikanere
, kristne, muslimer og LGBT-miljøet viser annoncerne, at troldefarmene også forsøgte at engagere blandt andet mexicanske amerikanere.

Siden "Brown Power" havde således over 200.000 følgere, og en del af dens opdateringer, som gik imod Donald Trumps politik på området, blev delt hundredvis af gange.

- Der er uden for tvivl, at Rusland søgte at bruge sociale

medier
som våben til at drive en kile ind mellem amerikanerne i et forsøg på at påvirke 2016-valget, udtaler Adam Schiff.

- Rusland søgte at splitte os i kraft af vores race, vores oprindelsesland, vores religion og vores politiske parti, siger han.

80.000 falske statusopdatering

Annoncerne, som kongresudvalget har

offentliggjort
, er fundet frem af Facebook, som har censureret personlig information og informeret personer, hvis begivenheder og arrangementer blev delt og misbrugt uden deres viden.

I fremtiden forventer Demokraterne i den amerikanske kongres' efterretningskomité også at offentliggøre 80.000 eksempler på såkaldt "organic content", som blev vist til omkring 126 millioner amerikanere.

Det er politiske budskaber lavet af russiske troldefarme, som ikke havde karakter af annoncer, men i stedet lignede ganske almindelige Facebook-opdateringer.

Facebook har i kølvandet på afsløringerne af den massive indblanding i det amerikanske valg lukket hundredvis af involverede Facebook-konti.

Og i februar tiltalte særlig anklager Robert S. Mueller 13 russere og tre russiske organisationer for at blande sig i det amerikanske valg.

Facebook
Twitter