Boeing-fly på jorden: Stigende frygt for, at to dødsulykker skete på samme måde

Data tyder på, at to ulykker med Boeing 737 Max 8 ligner hinanden, siger eksperter.

Her er det et Boeing 737 Max 8 fløjet af Lion Air. Et fly magen til styrtede ned i Indonesien i oktober.

De to sorte bokse fra Ethiopian Airlines' ulykkesfly er nu kommet til Paris, hvor franske eksperter skal forsøge at blive klogere på, hvorfor 157 mennesker mistede livet i et styrt i weekenden.

Indtil resultatet af de undersøgelser ligger klar, er det mere end svært at drage endelige konklusioner, men flere og flere flyeksperter ser tegn på, at flystyrtet i Etiopien med Boeings 737 Max 8 ligner et styrt med samme flytype i Indonesien i oktober sidste år.

Flyproducenten fulgte onsdag aften i fodsporet på alverdens flyselskaber og myndigheder og udstedte flyveforbud for typen 737 Max 8 og Max 9.

Ifølge den amerikanske avis New York Times viser data fra satelitter, at de to ulykkesfly kan være blevet trukket nedad af den samme årsag - et automatiseret sikkerhedssystem, der tilsyneladende tvinger flyets næse ned, mens piloten forsøger at tvinge næsen op.

Her ser vi Boeing-flyet fra Indonesien, og hvordan det lige før styrtet bevægede sig op og ned.
Her ser vi Boeing-flyet fra Indonesien, og hvordan det lige før styrtet bevægede sig op og ned.
Her ser vi data om Boeing-flyet, der styrtede i weekenden. Meget samme mønster som flyet i Indonesien.
Her ser vi data om Boeing-flyet, der styrtede i weekenden. Meget samme mønster som flyet i Indonesien.

Den canadiske transportminister, Marc Garneau, udtalte også onsdag, at satellitbillederne viser, at Boeing-flyet fra Ethiopian Airlines bevægede sig op og ned på samme måde som Boeing-flyet fra Lion Air, der styrtede ned i Indonesien, hvor alle 189 passagerer og besætningsmedlemmer blev dræbt.

Afgørende med tidsinterval

Flere eksperter vurderer, at de indonesiske piloter før styrtet i oktober simpelthen tabte kampen med det automatiserede sikkerhedssystem. I grafikken oven for tyder det på, at de er lykkedes med at rette flyet op, men at det så har bevæget sig hurtigt nedad igen.

Data fra ulykken i Etiopien er ikke så detaljerede endnu, men viser et lignende mønster, hvor piloterne har kæmpet flere gange med at rette flyet op. Hver gang med et interval på mellem 15 og 20 sekunder.

Lige præcis det tidsinterval peger i retning af, at det automatiserede sikkerhedssystem har været medvirkende årsag til styrtet, siger en professor til New York Times.

- Ud fra de data, vi allerede kan se, er der ligheder mellem de to flystyrt, når vi kigger specifikt på tidsintervallet mellem flyets nedstigen og opdrift. Det i sig selv peger hen mod, at de to flystyrt kan have samme årsag, siger John Hansman Jr. fra Massachusetts Institute of Technology, MIT.

Fejlmelding sidste år

Det er tidligere kommet frem, at amerikanske piloter mindst to gange sidste år rapporterede om problemer med Boeing 737 Max 8 og 9-flytypen.

Problemerne opstod - i lighed med to nylige styrt - kort efter at flyene var lettet ifølge nyhedsmagasinet Time.

Det blev begge gange løst ved at koble autopiloten fra.

Piloterne drøftede forløbet senere, "men kan ikke komme i tanker om nogen grund til, at flyet pludselig skulle sænke næsen så aggressivt".

Boeing holder trods flyveforbuddet fast i, at der ikke er nogen indikationer på, at der er noget galt med typen 737 Max 8 og Max 9.

Facebook
Twitter