Boom i flyklager: Du skal have dine penge tilbage

Langt flere danskere har klaget over aflyste fly under coronakrisen.

Normalt ville der være fyldt med mennesker i Københavns Lufthavns terminal 3 - i øjeblikket ser der sådan her ud (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

Der er tomt i afgangshallerne i Københavns Lufthavn. Stort set alle fly er de seneste uger blevet aflyst, og det betyder, at rigtig mange forbrugere skal have deres penge tilbage.

Men for en del er det lettere sagt end gjort. Nye tal fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen viser, at dobbelt så mange har klaget til dem over aflyste fly under coronakrisen.

- Styrelsen kan oplyse, at der har været en stigning i antallet af klager grundet de mange flyvninger, som er blevet aflyst som konsekvens af coronakrisen, skriver kontorchef Lars Korsholm i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i en mail til DR Nyheder.

I perioden fra den 14. marts til 14. maj i år har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen modtaget i alt 483 klager. Heraf er 333 klager over aflysninger. I 2018 og 2019 modtog styrelsen i gennemsnit 82 klager om måneden grundet aflysninger.

Sidste år modtog styrelsen 80 klager over aflysninger i april - i år er tallet 159.

Lidt mere tålmodighed end normalt

Og ministeren på området er ikke i tvivl om, hvorfor vi lige nu ser de højere tal:

- Antallet af klager stiger, fordi der er ekstraordinært mange aflysninger på grund af Covid-19. Jeg ville jo ønske, at det var sådan, at flyselskaberne helt af egen drift håndterede det her uden at kny, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) og tilføjer:

- Man skal nok bestræbe sig på at have lidt mere tålmodighed end normalt. Der er i øjeblikket mange flyselskaber, der arbejder med stærkt nedsat bemanding. Det kan godt have en vis effekt, i forhold til at der er passagerer, der ikke rettidigt får en tilbagebetaling

Men forbrugerne skal have deres penge:

- Jeg vil gerne slå fast, at det er sådan, at er et fly aflyst, så har man som passager ret til at få refunderet sin billet, siger Benny Engelbrecht.

Transportministeren understreger, at forbrugerne skal have deres penge tilbage (© (c) DR)

Tålmodighed slipper op

Ifølge EU's flypassagerrettigheder skal folk selv kunne vælge, om de vil have pengene tilbage, ombookes til et nyt fly eller have et tilgodebevis i form af en voucher, hvis deres rejse er blevet aflyst. Men flere flyselskaber har i den seneste tid nægtet at tilbagebetale penge for rejser, der er blevet aflyst som følge af coronakrisen.

Og nu er det ved at være nok for Forbrugerådet Tænk:

- Det er stærkt beklageligt, at forbrugerne er tvunget til at skulle begynde at klage over, at de ikke får deres rettigheder overholdt. Alle forbrugere er blevet kastet ud i en uheldig situation. Branchen er hårdt presset, og mange forbrugere har også være tålmodige, men nu er tålmodigheden ved at slippe op, siger Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip.

Her mærker man også stigningen:

- Det lægger vores rådgivning ned i øjeblikket. Der er så mange, der netop henvender sig til flyselskabet. De kan ikke komme i kontakt, de får kun stillet et tilgodebevis i udsigt, eller de får ikke nogen hjælp eller information, siger Anja Philip.

Forbrugerrådet oplever også mange klager over aflyste fly (© dr)

Indkaldt til møde i styrelsen

De mange klager har fået styrelsen til at indkalde de fem flyselskaber, der har modtaget flest klager, til et møde. Her skal de drøfte selskabernes aktuelle håndtering af klagesagsbehandling.

Ifølge styrelsen er der tale om KLM, Vueling, Ryanair, SAS og Norwegian. Mødet med de to sidstnævnte har været afholdt i denne uge.

Transportministeren ser frem til, at alle møderne er afholdt og flyselskaberne kommer til møde i styrelsen, så der kan findes en løsning:

- Det er nogle sager, der giver sig selv. Er ens fly aflyst på grund af corona-situationen, så har man krav på at få refunderet sin billet, og derfor burde det heller ikke være noget, der er synderligt svært for luftfartsselskaberne at håndtere, siger Benny Engelbrecht.

Hos brancheforening Dansk Luftfart er man ikke begejstret for situationen.

- Det er klart, at tallene bryder vi os ikke om. Men det kommer ikke bag på mig, siger Michael Svane, direktør i Dansk Luftfart og forklarer:

- Det er en periode, der er præget af rigtig mange aflysninger - og så har en del af luftfartsselskaberne hjemsendt en masse medarbejdere. Derfor er der færre til sagsbehandling, og det kan betyde, at passagerer har bedt om kompensation og ikke fået svar.

Han henviser til EU-kommissionens melding om tilbagebetaling:

- Kommissionen har meldt klart ud, at rettigheder er rettigheder, og dermed er spillepladen helt klar, og det ved de også i selskaberne.

Klag, hvis du ikke får svar

Hvis man gerne vil klage, skal man først henvende sig til flyselskabet, og får man derefter afvist sin klage, eller modtager man ikke svar fra flyselskabet, så har man mulighed for at klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som herefter behandler klagen.

- Jeg kan kun opfordre til, at sidder der passagerer derude som har en dårlig oplevelse med flyselskaberne, så skal de kontakte Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Det kan man gøre via en netportal og indgive sin klage der, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Facebook
Twitter