Brexit-drama sætter gang i ekstrem britisk hamstring: 'En form for panik før lukketid'

Storbritannien og EU er stadig ikke enige om samarbejdet efter nytår, og nu tør briterne ikke vente på en afgørelse længere, fortæller korrespondent.

Briterne køber ind til lager i et omfang, man ikke har set før, oplyser blandt andre DFDS. (Foto: AIDAN CRAWLEY © Scanpix)

Mel, sukker, konserves og maskindele produceret i Danmark og andre EU-lande hamstres lige nu i stor stil af briterne.

Mens EU og Storbritannien stadig ikke er enige om fremtidens samarbejde, er de britiske virksomheder blevet utålmodige og i fuld gang med at fylde hylderne op med varer udefra.

Det skriver britiske medier, og Dansk Industri (DI) bekræfter tendensen.

- De sidste to måneder er eksporten steget betragteligt. Det skyldes primært, at britiske importører forsøger at få varer på lager, så de er parate til 1. januar, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

Ved udgangen af året udløber den overgangsperiode, som Storbritannien og EU har befundet sig i siden, at briterne forlod samarbejdet den 31. januar i år.

Dermed vinker Storbritannien også endeligt farvel til EU's indre marked. Og da det lige nu er store områder som handel og fiskeri, der skiller parterne ad, tør mange briter ikke tro på en gnidningsfri overgang til den endnu uvisse fremtid.

- Derfor køber folk ind til lager i et omfang, vi ikke har set før, siger Torben Carlsen, direktør for det danske rederi DFDS.

- Vi er helt sikre på, at det skyldes, at virksomhederne og forbrugere bestiller ekstra, fordi de er bekymrede for, om der går noget galt 1. januar. De vil have varerne over før, så de slipper uden om de udfordringer, der måtte komme.

Hovedpersoner har endnu ikke kastet håndklædet i ringen

Lige nu er det helt store spørgsmål altså ikke, hvordan en aftale kommer til at tage form, men om det overhovedet er muligt for EU og Storbritannien at komme i mål og løser de store knaster.

Hovedpersonerne i dramaet - den britiske premierminister, Boris Johnson, og EU-kommissionsformand, Ursula von der Leyen - har ikke kastet håndklædet helt i ringen. De har den seneste uge holdt flere møder i et forsøg på at blive enige.

Den britiske premierminister, Boris Johnson, og EU-kommissionens formand, Ursula von der Leyen, har den seneste tid holdt flere møder i et forsøg på at lande en aftale. (Foto: pool © Scanpix)

Men i Dansk Industri forbereder man sig på, at der ikke kommer en aftale i hus.

- Vi har længe forberedt os på et hårdt brexit og på, at briterne forlader os uden en egentlig aftale, fortæller Michael Svane.

I DFDS har man ikke bare for længst indstillet sig på øget pres, men også på et potentielt kaos efter nytår.

- Vi har ni ruter til Storbritannien, og aktiviteten i november i år var 25 procent højere end tilsvarende måned sidste år - og det er på trods af, at den britiske økonomi er i knæ på grund af coronavirus, siger Torben Carlsen.

- Der er et voldsomt tryk på lige nu. Vi oplever, at vores skibe er propfyldte. Folk vil sikre sig, at man for eksempel har danske varer på hylderne, uanset hvad der sker, siger han og fortæller, DFDS forventer, at handlen med Storbritannien vil falde i en periode, hvis der ikke lander en aftale.

Det er alvor denne gang

Problemet med hamstring er ikke nyt. Vi har set det hver gang, en brexit-deadline har nærmet sig. Men denne gang er det i endnu større omfang end hidtil.

Det fortæller Tinne Hjersing Knudsen, DR's korrespondent i Storbritannien.

- Det er altså alvor den her gang. Storbritannien forlader EU's indre marked og toldunionen om 19 dage. Der en stemning af panik før lukketid. For konsekvenserne af at træde ud af det indre marked bliver store. Men hvor store de bliver, kan ingen sige endnu.

En af dem, der oplever panik før lukketid, er John Swallow. Han er direktør i fragtfirmaet Jordan Freight.

- Vi har meget travlt, og i de første to uger vil der kunne udspille sig to scenarier - enten at der vil være meget lange køer og forsinkelser, eller det modsatte, absolut ingen køer. Flere af vores kollegaer i Europa siger, at de vil undgå at komme til Storbritannien, indtil det er klart, hvad der skal ske, siger han til DR.

Men selvom mange ting fortsat er uafklaret i det efterhånden årelange brexit-drama, så er der noget, der står helt klart.

Nemlig, at alt bliver mere besværligt fra den 1. januar.

- Ligegyldigt om EU og Storbritannien laver en aftale om frihandel i sidste øjeblik, skal virksomheder, der importerer fra og eksporterer til EU udfylde et hav af tolderklæringer, som de ikke gør i dag. De skal så tjekkes på grænsen, og der skal ikke mange fejl i papirerne til, at der opstår en lang kø af lastbiler på blandt andet havnen i Dover, afslutter Tinne Hjersing Knudsen.

De britiske vognmænds faglige organisation, The Road Haulage Association UK, siger, at de forventer en situtation på de britiske grænser som i bedste fald er chokerende og i værste fald en katastrofe.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk