Briterne hyrer danske færger for 400 millioner for at undgå brexit-kaos

Den britiske regering vil udenom varekaos med flere handelsveje til og fra Storbritannien.

Hvis briterne ikke får aftalt med EU, hvordan varer mellem EU og Storbritannien leveres, bliver de tjekket langt mere omstændigt som varer fra Kina og USA, og det kan blive en markant større og noget nær umulig opgave for bl.a. det britiske toldvæsen. (Foto: Andy rain © Scanpix)

Varer fra hele verden strømmer dagligt til og fra den engelske havneby Dover, som forbinder fastlandsdelen af EU, havnebyen Calais, på den anden side af kanalen i Frankrig med Storbritannien.

Men når briterne forlader EU til marts næste år, venter der et potentielt vareleveringskaos med nye toldforhold, hvis det britiske parlament ikke bliver enig om en skilsmisseaftale med EU.

Derfor har den britiske regering nu taget sine forholdsregler og har lagt en ordre hos tre europæiske rederier, hvoraf det danske selskab DFDS står til at blive betalt næsten 400 millioner kroner for at stille ekstra færger til rådighed.

Det sker i et forsøg på at gøre handelsvejen mere smidig og sprede den ud over flere byer i Europa og dermed skabe flere import-og eksportveje ind og ud af Storbritannien, forklarer DR's EU-korrespondent Ole Ryborg.

- Hvis briterne ryger ud uden en aftale, bliver varerne betegnet som værende fra et tredjeland som Kina og USA. Derfor skal de toldbehandles for at sikre, at de lever op til EU's krav. Regeringen frygter dermed en flaskehals i Dover og prøver at sprede importen og eksporten mere ud, så det hele ikke ender med at stå stille mellem Frankrig og Storbritannien, forklarer Ole Ryborg.

Tolderne kan ikke følge med

Korrespondenten påpeger, at bilfirmaet BMW eksempelvis har regnet ud, at der om ugen skal udfyldes op mod syv millioner erklæringer, hvis varer mellem BMW i Tyskland og England skal kontrolleres uden om EU's handelssystem.

- Det handler ikke om, at nogen vil spænde ben for brexit, men regeringen er nødt til at forberede sig på, at det ender med ingen aftale med EU. Det britiske toldvæsen har selv sagt, at man slet ikke er klar og ikke har folk nok til at kontrollere varerne uden en aftale, siger Ole Ryborg.

Før jul måtte den britiske premierminister, Theresa May, udskyde en afstemning i det britiske parlament, fordi hun ikke har politisk opbakning til den skilsmisseaftale, hun allerede har forhandlet på plads med EU-toppen.

Hvordan godkendes skilsmisseaftalen?

  • Skilsmisseaftalen mellem EU og Storbritannien ligger klar efter forhandlinger mellem premierminister Theresa May og EU-toppen.

  • Aftalen skal godkendes både i det britiske parlament og i Europa-Parlamentet.

  • Den skal være godkendt i god tid, inden Storbritannien forlader EU den 29. marts 2019.

  • Hvis en skilsmisseaftale har opbakning i alle de tilbageværende 27 EU-lande ventes det ikke at være svært at få aftalen godkendt i Europa-Parlamentet.

  • Men en godkendelse i de to kamre i det britiske parlament kan være svær. Det konservative regeringsparti har ikke flertal i parlamentet, og derfor kræver det stemmer fra oppositionen og/eller det nordirske støtteparti DUP for at få aftalen godkendt. Men flere medlemmer af premierminister Theresa Mays eget konservative parti vil stemme imod aftalen.

  • Theresa May overlevede i december en mistillidsafstemning i parlamentet og har proklameret, at hun vil kæmpe for at få aftalen i hus, så briterne kan få dere brexit, de stemte for i juni 2016.

Der er kun to muligheder

Selvom regeringen fortsat arbejder på at skaffe flertallet, er det endnu uvist, hvordan det ender i det nye år, lyder det fra Ole Ryborg.

- Reelt er der kun to muligheder, for man kan ikke nå at forhandle en ny aftale på plads, med mindre der er tale om små dele i den. Så enten forlader briterne EU uden en aftale, eller også udskyder de brexit. Og lige nu er de i parlamentet mere enige om, hvad de ikke vil, end hvad de vil, siger han.

Lykkes det parlamentet at blive enig om skilsmisseaftalen, står der i den, at briterne indtil udgangen af 2020 forpligter sig til at lade handlen fungere efter EU's regler, og så bliver der formentlig ikke brug for de tre rederiers hjælp.

Ifølge BBC ventes selskaberne alligevel at modtage en sum penge. Det er foruden DFDS franske Brittany Ferries og britiske Seaborne Freight.

- Det er ligesom at bestille en rejse med mulighed for afbestilling, så koster det også et afbestillingsgebyr. Det koster at forberede sig, siger Ole Ryborg.

Facebook
Twitter