Californien er ligeglade med Trump: Vi fortsætter klimaindsats

USA's mest befolkningsrige stat opfører sig i stigende grad som et land, når det gælder klimapolitik.

Demonstranter på gaden til fordel for klimaet i Los Angeles i april. (Foto: ANDREW CULLEN © Scanpix)

Det er lige før, at Californiens guvernør, demokraten Jerry Brown, lyder begejstret ved muligheden for, at Donald Trump trækker USA ud klimaaftalen fra Paris.

Præsidenten meddeler sin beslutning om aftalen i aften.

- Han skaber mere aktivisme og større indsats og samarbejde på miljøsiden, siger han om præsidenten i et interview med BBC.

Californien er USA's mest folkerige stat og har, siden republikaneren Arnold Schwarzenegger blev guvernør i 2003, været et lokomotiv på miljø- og klimaområdet - også globalt set. Og den indsats fortsætter, uanset hvad Trump finder på.

- Vi vil intensivere arbejdet med blandt andet el-biler, vedvarende energi, og hvad vi ellers kan gøre for at undgå CO2-udledning i fremtiden. Californien går forrest, siger Jerry Brown.

Krydser landegrænser

Hvis Californien var et land, ville det være verdens sjette største økonomi.

Og når det gælder klimapolitik, opfører staten sig faktisk i stigende grad som om, at den var en selvstændig nation. Som et modsvar til Trump-regeringens klimaskepsis forhandler Californien nu direkte med Canada, Mexico, Kina og andre lande om klimatiltag, skriver The Desert Sun.

Californien er USA's største producent af solenergi. (Foto: Steve Marcus © Scanpix)

Konkret står Californien i spidsen for to klimatiltag, som krydser landegrænser:

  • Energy Imbalance Market er et tiltag, der gør det lettere at handle med elektricitet på tværs af delstatsgrænser. Tiltaget har været en gevinst for producenter af vedvarende energi, fordi de ikke kan kontrollere, hvornår produktionen er høj eller lav. Nu kan de lettere sælge overskydende elektricitet til andre stater, når produktionen overgår efterspørgslen i hjemstaten. Otte stater i det vestlige USA indgår i programmet, som også snart får deltagelse af provinsen British Columbia i Canada. Den mexicanske delstat Baja California undersøger i øjeblikket, om man skal slutte sig til samarbejdet.

  • Cap-and-trade tiltaget omtales som Californiens signaturlov på klimaområdet. Tiltaget lægger låg på statens udledning af drivhusgasser ved hjælp af CO2-kvoter, som virksomheder efterfølgende kan købe og sælge. Den canadiske provins Quebec er forbundet til programmet i Californien, og provinsen Ontario kommer med senere i år. Mexico By overvejer at gøre det samme. Derudover har en delegation fra Californien været i Kina for at hjælpe landet med at opbygge et marked for CO2-kvoter.

Opgør om biler med Trump

Californien har udfordret Donald Trump på klimaområdet fra første fløjt.

37 minutter efter Trump blev taget i ed som præsident, fremlagde staten nye tiltag, som skal være med til at nå det erklærede mål om, at udledningen af drivhusgasser i 2030 skal være 40 procent lavere end i 1990 - og 80 procent lavere i 2050.

Ud over statens program med CO2-kvoter ventes klima-slaget mellem Californien og Trump-regeringen at komme til at handle om biler.

Ifølge New York Times bliver det her afgørende, om regeringen - som den har truet med - vil gøre op med en dispensation fra præsident Richard Nixons tid, der giver Californien lov til at indføre skrappere krav til benzinøkonomi end dem, der gælder på føderalt plan.

Californien har de seneste år flere gange været ramt af alvorlig tørke, som har medført omfattende skovbrande. Forskere forbinder tørkeperioderne med klimaforandringerne. (Foto: Max Whittaker © Scanpix)

Blandt andet for at indfri en ambition om at få 4,2 millioner flere el-, brint- og hybridbiler på vejene kræver staten, at det gennemsnitlige benzinforbrug i biler skal være 23 kilometer per liter i 2025.

Bilproducenter i USA har klaget over dispensationen til Trump, som allerede har taget skridt til at slække på de nationale krav til udledning fra biler. Producenterne mener, at reglerne i Californien tvinger dem til at lave to forskellige slags biler.

Californien henviser til, at over et dusin andre stater har kopieret kravene til benzinforbrug, og at der derfor findes et marked for de miljøvenlige køretøjer.

34 stater med klimaplaner

  • Center for Climate and Energy Solutions oplyser, at 34 stater i USA har vedtaget handlingsplaner for at tackle klimaforandringer.

  • Handlingsplanerne har forskellige ambitionsniveauer, skriver Newsweek.

  • Staterne New York og Californien har USA's mest ambitøse mål for reduktion af drivhusgasser: 40 procent under 1990-niveauet i 2030 og minus 80 procent i 2050.

  • Staten Washingtons mål hedder minus 25 procent i 2035, mens South Carolina kun går efter 5 procents reduktion i 2020.

  • En række stater har sat mål for, hvor meget vedvarende energikilder skal udgøre af det samlede elektricitetsforbrug. I staten Colorados tilfælde er målet 30 procent i 2020.