Coca Cola stopper kampagne efter glade tegninger med Mein Kampf-citater

Et online-medie narrede Coca Colas kampagne til at bringe et uddrag af Adolf Hitlers 'Mein Kampf'. Nu er kampagnen stoppet.

Umiddelbart en nuttet kat, der spiller trommer. Men katten er sammensat af sætninger fra 'Mein Kampf', og det blev for meget for Coca Cola, som lancerede kampagnen søndag, men allerede har stoppet den igen. (© Brugerbillede / Twitter)

Et forsøg på at give tonen på internettet en glad indsprøjtning. Det var Coca Colas selvproklamerede mål med en kampagne, der blev skudt i gang under Super Bowl, men som det amerikanske selskab nu må trække tilbage.

På Twitter forsøgte Coca Cola at få brugere til at sende dem negative budskaber ved at bruge mærkatet - et såkaldt hashtag - #MakeItHappy. Derefter blev ordene transformeret ind til et grafisk design, som eksempelvis en trommespillende kat, en glad mus eller en burger med en cola i hånden.

Alle sammen med røde bogstaver på hvid baggrund - Coca Colas farver.

https://twitter.com/businessinsider/status/563271368872296448

Sparket i gang af racistisk slogan

Men levetiden var ikke lang, for få dage efter kampagnen blev lanceret, havde onlinemediet Gawker skabt røre.

Journalisten bag spøgen opdagede, at Coca Cola havde lavet en animation af 'Fjorten Ord'-sloganet, som henviser til et racistisk slogan om bevarelsen af den hvide race.

Med en automatisk maskine - en såkaldt bot - begyndte Gawker at fodre kampagnen med sætninger fra Adolf Hitlers mest kendte værk, Mein Kampf. Alt sammen under navnet MeinCoke.

Coca Cola: Beklageligt angreb

Efter et kvarter, 14 tegninger og et stykke inde i indledningen af Mein Kampf stoppede Coca Colas bot med at besvare Gawkers henvendelser. Til irritation for Coca Cola, siger en talskvinde, som mener, at budskabet med kampagnen var simpelt: at inspirere folk til at gøre internettet et gladere sted.

- Det er beklageligt, at Gawker forsøger at ændre kampagnen til noget, den ikke er. At bygge en bot, som forsøger at sprede had igennem "MakeItHappy er det perfekte eksempel på den udbredte, online negativitet, som Coca Cola gerne ville tage fat på med den her kampagne, skriver talskvinden til Adweek.

Coca Cola er langt den eneste virksomhed, der er gået galt med online kampagner. Sponsorarrangerede spørgsmål-svar med fodboldstjerner bliver ofte "kapret" og spoleret af rivaliserende fans, mens adskillige kampagne-hashtags er blevet gjort til grin.

Homo-rettigheder i Rusland

Eksempelvis havde de PR-ansvarlige for vinder af 'Britain's Got Talent' Susan Boyle ikke fået tænkt deres kampagne til ende, da det engelske 'SusanAlbumParty' efter kort tid blev brugt som 'SusAnalBumParty'.

Til de mere alvorlige hører McDonald's kampagne under Vinter-OL i den russiske by Sochi, da hashtagget 'CheersToSochi' blev "kapret" og domineret af oprørte Twitter-brugere.

Rusland var blevet kritiseret for landets behandling af homoseksuelle, og McDonald's glade kampagne kom på et tidspunkt, hvor medier berettede om sikkerhedsstyrkers angreb på folk, der demonstrerede for homoseksuelles rettigheder i landet.