Containerskib fra Mærsk gennemfører rejse gennem Nordøstpassagen

Global opvarmning har åbnet 'smutvej' mellem Europa og Asien.

Venta Maersk ligger nu ud for Nordnorge. Rejsen gennem Nordøstpassagen er 25-40 procent kortere end gennem Suez-kanalen, afhængig af hvor i Asien den går til eller fra.

Et containerskib fra Mærsk har skrevet søfartshistorie ved at være det første af sin slags til at gå nord om Rusland via Nordøstpassagen på sin rejse fra Asien til Europa.

Venta Maersk sejlede 23. august fra den russiske stillehavsby Vladivostok, og stoppede 28. august i Busan i Sydkorea. Rejsen gennem nordøstpassagen begyndte 6. september.

11 dage senere viser skibsovervågningstjenesten Marine Traffic, at det har gennemført turen gennem passagen.

Det befinder sig nu i Barentshavet et par hundrede kilometer nord for Hammerfest i Norge.

Rejsen er forløbet helt planmæssigt og mandskabet har det godt, oplyser til Mærsk til DR Nyheder.

Russisk isbryder tog billede

Selskabet anser ikke selv sejladsen som gennemført før skibet har været gennem Øresund og Østersøen og når Sankt Petersborg, forventeligt 22. september.

Derfor er der heller ikke frigivet billeder eller nærmere detaljer fra krydsningen nord om Sibirien og gennem Karahavet til Europa.

Men et billede taget af mandskabet på en russisk isbryder, som eskorterede Venta Maersk fra Det Østisibiriske Hav og til iskanten i Laptevhavet, viser, at der stadig lå en del is i de sparsomt befærdet farvande.

Juli-oktober er ellers de måneder, hvor der er mindst is i passagen, som Rusland begyndte at markedsføre som et alternativ til eksisterende sejlruter, da den globale opvarmning medførte isfri perioder fra 2005.

Ikke et kommercielt alternativ

Venta Maersk er et af Maersk Lines fire nye kinesiskbyggede containerskibe i 'isklassen', som er bygget til at sejle for rederiet Seago Line i Nordsøen og Østersøen. Det er 200 meter langt, stikker cirka 11 meter i dybden og kan laste 3.600 containere.

Venta Maersk før afgang fra Vladivostok (Foto: Yuri Maltsev © Scanpix)

Mærsk understreger at rejsen nord om Rusland er en prøvetur, ikke startskuddet på en ny kommerciel rute. Den gennemføres for at undersøge om det lader sig gøre og hvad omkostningerne er.

- I øjeblikket ser vi ikke den nordlige sørute som et kommercielt alternativ til vores eksisterende netværk, der er fastlagt ud fra vores kunders behov, handelsmønstre og demografi, lyder det fra A.P. Møller – Mærsk.

Sejlads ad Nordøstpassagen, som også kaldes for "smutvejen" mellem Europa og Asien, kan gøre rejsetiden mellem de to verdensdele 40 procent kortere.

Dermed kan rederierne spare brændstof og tid samt slippe for omkostningerne ved at sejle gennem Suez-kanalen i Egypten eller syd om Afrika.

Facebook
Twitter