Coronaudbrud ryster nyt krydstogtkoncept: Folk sejler ellevilde ud i horisonten

Et smittetilfælde sender 2.000 i kahyt-karantæne efter at ny, populær sejlrute netop er blevet sat i søen.

På grund af et smittetilfælde nåede skibet Quantum of the Seas kun at sejle i fire dage. (Foto: Wallace Woon © Scanpix)

En sejlrute uden stop undervejs.

Det er overskriften på et nyt coronakoncept, som flere selskaber i den hårdt pressede krydstogtbranche for nylig har lanceret i et forsøg på at komme helskindet igennem pandemien.

Og selvom det allerede har vist sig at være en yderst populær idé blandt et rejsehungrende krydstogtklientel, så udfordrer coronavirus allerede nu en af de helt store spillere i branchen.

I hvert fald for en stund.

En 83-årig passager er nemlig konstateret smittet ombord på et af Royal Caribbeans skibe, der for få dage siden sejlede ud fra Singapore med destination "nowhere" på programmet. Det vil sige uden stop undervejs.

En passager er testet positiv med coronavirus ombord. Sundhedspersonale er klar til at træde til. (Foto: Edgar Su © Scanpix)

Derfor bliver der hverken mere underholdning eller god mad for godt 2.000 krydstogtgæster, der nu er tvunget i karantæne i deres kahytter. Det oplyser Royal Caribbean i en meddelelse.

- Vi har identificeret og isoleret alle gæster og besætningsmedlemmer, der har været i kontakt med den smittede gæst. Alle disse personer er efterfølgende blevet testet negative.

Smittetilfældet kommer kun lidt over en uge efter, at selskabet søsatte konceptet første gang. Det skete ifølge Royal Caribbean efter månedsvis af planlægning af, hvordan man igen kunne håndtere passagerer ombord i en coronatid.

Royal Caribbean oplyser, at passagererne vil få lov at gå i land, "efter at en gennemgang af kontaktsporingen er afsluttet".

Lige nu er det uvist, om smittetilfældet får betydning for krydstogtskibene det næste stykke tid, men lokale medier rapporterer ifølge BBC, at Royal Caribbean vil sejle ud som planlagt med et andet skib i morgen.

Buffeten består på nogle skibe

Royal Caribbean sejlede 1. december det første skib ud fra Singapore, siden coronapandemien for alvor fik fat.

Det fik flere til at opdatere på de sociale medier om, hvordan livet ombord på et krydstogtskib under skrappe coronaregler ser ud, og der blev blandt andet rapporteret live fra skibet.

Andre skibe er også først for ganske nylig begyndt at sejle igen med den nye sejlrute uden slutdestiniation på programmet. Det skriver Singapore-mediet The Straits Times.

Men hvad konceptet, der skal forsøge at pynte lidt på bundlinjen for den hårdt pressede krydstogtbranche, egentlig går ud på, afhænger af de forskellige selskabers regler.

Dog er fællesnævneren, at der må være langt færre ombord. Det drejer sig om cirka halvdelen af, hvad der normalt er plads til. Men det handler om overlevelse for krydstogtbranchen, og derfor anses halv kapacitet som bedre end tomme skibe.

  • Her er der gang i et juleshow på Dream Cruises-skibet "World Dream". Selskabet var det første til at sejle uden at gøre stop undervejs. (Foto: STRINGER © Scanpix)
  • Balkon-værelser er ekstrapopulære lige i øjeblikket. (Foto: Wallace Woon © Scanpix)
  • Der skal være større afstand mellem publikum, end før coronapandemien brød ud. (Foto: STRINGER © Scanpix)
1 / 3

Derudover har blandt andre selskabet Dream Cruises valgt at droppe buffetrestauranterne, mens andre holder fast i det populære spisekoncept.

Der er dog stadig gang i underholdningen og poolområderne.

På skibet World Dream skal alle gæster bære bestemt udstyr, der registrerer, hvor de er, og hvem de har kontakt med ombord. Der skal også bæres maske ved poolområder.

En coronatest er også obligatorisk inden ombordstigning.

Krydstogtindustrien beskæftiger mere end 1 million

Idéen om et par dage til søs er angiveligt gået rent hjem hos mange.

For selvom krydstogtselskaberne allerede har gjort det muligt at booke rejser langt frem i tiden, så har opstarten af sejlruter uden stop undervejs sat gang i salget her og nu.

Dream Cruises melder blandt andet om flere end 6.000 nye bookninger på fem dage og udsolgt på flere afgange.

Især er suiter og balkonværelser populære.

Krydstogtindustrien var i foråret genstand for nogle af de første store virusudbrud.

Blandt andet var mere end 3.000 mennesker fanget på krydstogtskibet "Grand Princess" ud for San Franciscos kyst.

Sådan var livet ombord på skibet:

Regeringer flere steder bandlyste derefter krydstogtskibe, bookinger blev aflyst, og personale blev sendt hjem.

Singapore, Japan og et par europæiske lande har igen givet krydstogtbranchen lov til så småt at sejle igen. Langt de fleste krydstogtskibe har ikke sejlet, siden pandemien brød ud, men et par amerikanske og europæiske selskaber er begyndt at tage gæster med ombord.

Krydstogtindustrien beskæftiger under normale omstændigheder mere end 1 million mennesker, skriver New York Times.

I Europa valgte Aida Cruises i starten af december at sejle ud fra Gran Canaria.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter