Danmarks nye F-35 fly ramt af fejl og forsinkelser

F-35 flyet er et smertensbarn for det amerikanske forsvar, og det politiske pres for at bremse projektet vokser i Washington.

Forsvarsminister Trine Bramsen ser en model af et F-35-kampfly an. Danmark har købt 27 styk. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

I denne uge modtog Danmark det første nye kampfly af typen F-35. Producenten, Lockheed Martin, kalder flyet det mest avancerede kampfly nogensinde bygget.

Det er usynligt for radarsystemer. Det er spækket med sensorer og kameraer og er i realiteten en flyvende computer, siger Lockheed. Pilotens hjelm er så fyldt med teknik, at den alene koster over 3 mio. kr.

Men der er også en anden side af historien om F-35 flyet. Og den er langt fra så prangende.

Den fortæller om et fly, der har været så længe undervejs - adskillige årtier - og er resultatet af så mange kompromiser, at det er blevet ekstremt dyrt og ikke særlig vellykket.

En dansk jagerpilot fløj den første tur i den nye flytype på Luke Airforce Base i staten Arizona i januar i år.

Danmark har købt 27 fly, og det første F-35 med det danske flyvevåbens kendingsmærker stod klar på producenten Lockheed Martins fabrik i Texas i denne uge.

Toppen af dansk forsvar var inviteret til en storslået ceremoni for at markere en milepæl for det danske forsvar. Men festen dækkede også over et fly med voldsomme problemer og store forsinkelser.

Du kan se mere om F-35 flyet i gårsdagens afsnit af 21 Søndag her.

Et smertensbarn for amerikansk forsvar

- F-35 flyet er næsten ti år forsinket i forhold til planen, siger Dan Grazier fra tænketanken Project On Government Oversight.

Han er én af de få militæranalytikere i Washington, som er uafhængig af økonomisk støtte fra militærindustrien.

- F-35 har været en stor skuffelse for at sige det ligeud. De gabte over mere, end de kunne tygge. Det betyder, at mange af de egenskaber, som var blevet lovet, ikke er blevet som forventet, siger Grazier.

For det amerikanske forsvar er F-35 flyet et smertensbarn. Ikke mindst fordi udgifterne til udviklingen af flyet er eksploderet igen og igen, siger Pierre Sprey.

Han arbejdede i det amerikanske forsvarsministerium gennem 20 år og var med til at designe de F-16 fly, som Danmark råder over i dag.

- Det er det dyreste våbenprogram i historien. Inklusive alt - vores atomvåben, alt andet. Intet andet har været så dyrt som F-35'eren, siger Pierre Sprey.

Danmarks største investering nogensinde

For Danmark er F-35 flyene den største offentlige investering i historien. De nye F-35 fly skal afløse de danske F-16 jagerfly. Det besluttede et bredt flertal i Folketinget i 2016.

Beslutningen har løbende været kritiseret - for vi kunne næsten bygge to nye Storebæltsbroer for det, de 27 fly kommer til at koste i deres levetid.

Men F-35 flyet er kontroversielt af mange andre grunde end prisen. Flyet har været over 20 år undervejs, og fra starten var det et kompromis. Det skulle kunne bruges af det amerikanske flyvevåben, af flåden og af marine-korpset.

Det skulle altså både være et jagerfly, et bombefly og et fly, som kan støtte marineinfanterister i kamp.

- De forskellige værn har forskellige behov i forhold til et fly. Så når man integrerer alle disse behov i ét fly, må man gå på kompromis med flyets egenskaber, siger Dan Grazier.

Her ligger grunden til mange af F-35 jagernes problemer, siger kritikerne.

- Man kan ikke designe et godt fly, som både er et bombefly og et støttefly til tropper i nærkamp og jagerfly, som skal kunne kæmpe mod andre jagerfly. Det er simpelthen umuligt. Forsøger man det, får man det, vi kalder en 'kludge' (et klodset, ineffektivt fly, som er vanskelig at udvikle og svært at vedligeholde, red.), siger Pierre Sprey.

- Resultatet er, at man nu står med et fly, som kan lidt af det hele uden at være særlig godt til noget af det, siger Dan Grazier.

- Det har gjort, at udviklingen af flyet er ti år bagud i forhold til planen, og at prisen er steget dramatisk, siger Grazier.

Udgangspunktet som fly for tre forskellige værn er også en del af forklaringen på den kolossale støj, som Danmarks nye jagerfly udsender. De mange kompromiser har gjort F-35 meget tungt.

I 2018 målte DR støjen fra F-35 flyet i et villakvarter i staten Utah omkring én kilometer fra en flybase. Lydtrykket var på 118 DB, hvilket er meget tæt på smertegrænsen for det menneskelige øre.

En flyvende computer

Ifølge Dan Grazier bærer den danske model af F-35 - samme model, som det amerikanske flyvevåben bruger - på næsten et tons dødvægt i skroget, fordi fly-rammen er bygget, så den også kan bruges af marinekorpset.

Marinekorpsets model kan lande og lette vertikalt og har derfor en stor motor placeret midt i flyet, som pumper luft nedad mod jorden. Den motor findes ikke i flyvevåbnets model, men fordi alle F-35 fly er bygget på den samme ramme, så bliver alle modeller tunge og kræver stor motorkraft.

Lockheed Martin kalder F-35 for verdens mest avancerede jagerfly. En flyvende computer.

Et eksempel på det er pilotens hjelm.

Hjelmen i sig selv koster, hvad der svarer til over tre millioner kroner. Den skal give piloten nye muligheder.

- Det, der er rigtig vigtigt - det er det, der er indeni. Det er 0'erne og 1'erne. Fusioneringen af data, som flyet gør helt af sig selv, siger chefen for det danske flyvevåben, Anders Rex, som var med til ceremonien hos Lockheed Martin i denne uge.

Sensorer og kameraer monteret på flyets yderside kan kaste et billede af omgivelserne op på pilotens visir, så piloten får oplevelsen af at kunne kigge igennem flyets metal.

Den danske jagerpilot med kaldenavnet “KIN” fløj jomfruturen i et F-35 fly på Luke Airforce Base. Han forklarer resultatet af teknikken sådan her:

- Jeg kan simpelthen kigge ned igennem min egen krop og se, hvad der befinder sig nedenunder, da der sidder kameraer hele vejen rundt om flyet, hvis billeder jeg kan kaste op på mit visir, siger han.

Men teknikken bærer præg af, at den har været undervejs i to årtier, siger flydesigneren Pierre Sprey.

- De infrarøde kameraer og videokameraer, som er brugt, er ikke de seneste nye. De er temmeligt bedagede, siger Sprey.

Han mener ikke, at de kan bruges ved nærkamp mellem to jagerfly.

- Video-displayet er for dårligt, når du skal kigge efter meget, meget små prikker på himlen. Og de prikker kan slå dig ihjel, hvis du ikke ser dem.

Lockheed Martin erkender selv, at billedet i pilotens hjelm er i gråtoner og ret kornet.

Blandt fejlene har der været problemer med den dyre hjelm, der koster mere end tre millioner kroner.

Teknisk fejl medvirkede til styrt

Fejl i netop hjelmen var en medvirkende årsag, da et F-35 styrtede og blev knust under landing på en flyvebase i Florida i maj sidste år. Det fastslår en rapport fra det amerikanske luftvåben.

Vi spurgte én af Lockheed Martins topchefer, som har ansvaret for F-35 programmet, om den fejl er blevet rettet i det danske fly.

- Der er en formel undersøgelse af sikkerheden på vej, og jeg har ikke lov til at kommentere det, før rapporten er blevet frigivet, og resultaterne af undersøgelsen er fundet, siger Greg Ulmer, vice-direktør hos Lockheed Martin.

Men problemerne med hjelmen er ikke enestående - viser rapporter fra Pentagon,

- Flyet har stadig 871 mangler. Ti af dem bliver anset for at være ekstremt alvorlige for flyets mission eller for pilotens liv, siger flydesigner Pierre Sprey.

For en måned siden kom det, der svarer til en rigsrevision i USA med en rapport om F-35 flyet. Den fastslår, at F-35'erens centrale computer-system er behæftet med fejl, og at fejlene jævnligt forhindrer flyet i at lette.

Ifølge Lockheed Martins direktør for F-35 programmet er de problemer i hovedsagen blevet løst.

- Det feedback, som vi får fra jagerpiloterne, er, at de ting er blevet løst, siger Greg Ulmer.

Dansk flyvechef: Problemerne bliver løst

Chefen for det danske flyvevåben kender til problemerne, som rapporterne påpeger.

- Jeg har været i det her program i 16 år, og der har hele tiden været udfordringer og problemer. Der bliver arbejdet hårdt på at løse dem - og man har løst problemerne. Det er helt forståeligt, at der kan være problemer i sådan et stort våbenprogram, så vi presser selvfølgelig på for at få forbedret de ting, som kan forbedres, siger Anders Rex.

På spørgsmålet om flyet dermed stadig er under udvikling, siger Rex:

- Nej, altså både og. Et kampfly er altid under udvikling, fordi den måde, man udvikler et fly på, er ved at se, hvordan verden udvikler sig, hvad lærer vi, når vi flyver i flyet - og jo flere, der flyver det, jo mere lærer vi.

Militæranalytiker Dan Grazier mener, at den digitale udvikling har overhalet F-35 flyet - og at det vil koste dyrt.

- Det er grunden til, at du ikke ønsker at have en udviklingsproces, som tager 20 år for et system som det her. Fordi teknologien ændrer sig undervejs, siger han.

- Vi betaler dyrt for et fly, som basalt set er et design fra slutningen af 1990'erne. Noget, som er skabt mange år før en iPhone, siger Grazier.

Ny minister kræver redegørelse

USAs nye vice-forsvarsminister, Kathleen Hicks, tiltrådte i februar. Hun kræver nu en gennemgribende redegørelse for F-35 projektet.

Samtidig begynder den politiske støtte til F-35 projektet i den amerikanske kongres så småt at smuldre.

Projektet har i mange år nydt bred støtte, blandt andet fordi dele til flyet produceres i 48 af USA's 50 stater. Dermed er politikere fra begge partier og fra stort set hele landet tilbøjelige til at afveje risikoen for jobtab i deres hjemstater, når de overvejer F-35 flyets fremtid. Men flere fremtrædende demokrater kræver nu udviklingen af flyet standset.

Imens spørger kritikere, hvorfor udviklingen ikke blev stoppet for år tilbage, når udgifterne eksploderede, og fejlene hobede sig op.

- Tiden vil vise, hvad der var rigtigt og forkert. Men lige nu i begyndelsen af 2021 tyder fakta afgjort på, at den forkerte beslutning blev truffet, siger Dan Grazier.

FacebookTwitter