Dansk militærfly skal hjælpe med at stoppe livsfarlig menneskesmugling til Storbritannien

Flyet skal stoppe menneskesmuglere, men det er svært at se, hvordan det skal lykkes, siger DR's korrespondent i Storbritannien.

Migranter i gang med at krydse Den Engelske Kanal, som et dansk militærfly nu skal være med til at overvåge. (Foto: Peter Nicholls © Ritzau Scanpix)

27.

Så mange menneskeliv gik tabt, da en båd fyldt med migranter i sidste uge kæntrede i Den Engelske Kanal. Den tragiske ulykke satte spot på det faktum, at tusinder af migranter hver måned begiver sig ud på livsfarlige forsøg på at komme til Storbritannien i små både.

Nu skal Danmark være med til at lægge en dæmper på den livsfarlige trafik.

Forsvaret sender nemlig et militærfly, der skal hjælpe med at overvåge Den Engelske Kanal og stoppe menneskesmuglere i farvandet, oplyser Forsvaret til Ritzau.

Det sker, efter EU's agentur for grænse- og kystbevogtning, Frontex, har anmodet Danmark om hjælp i området. Flyet skulle ellers have været indsat i Middelhavet i denne måned.

Det er dette danske militærfly, som tidligere har været brugt i blandt andet Spanien, som skal holde øje med migranterne i Den Engelske Kanal. (Foto: Screenshot fra Twitter © Frontex)

Skal flyve "dag og nat"

I søndags holdt flere EU-lande møde om den problematiske situation med migranter, der sætter livet på spil i alt fra gummibåde til kanoer i deres forsøg på at nå Storbritannien.

Den franske indenrigsminister, Gérald Darmanin, fortalte efter mødet, at Frontex fra i dag vil indsætte et fly, som skal "flyve dag og nat" for at holde øje med migranter, der forsøger at krydse Kanalen, som er blandt de mest trafikerede søfartsveje i verden.

Ifølge Darmanin skal det dække et område fra Frankrig til Holland.

Den franske indenrigsminister havde oprindeligt inviteret sin britiske modpart, Priti Patel, til søndagens møde, men franskmændene trak invitationen tilbage efter diplomatiske stridigheder mellem den britiske premierminister, Boris Johnson, og den franske præsident, Emmanuel Macron. (Foto: Mohammed Badra © Ritzau Scanpix)

- Det er vigtigt at stille op, når Frontex har brug for hjælp, lyder meldingen fra den danske forsvarsminister, Trine Bramsen (S), mens udlændinge- og integrationsminister, Mattias Tesfaye (S), hilser tiltaget velkomment.

- Der er heldigvis ved at komme en fælles erkendelse af, at Europa er nødt til at tage vores grænser alvorligt. Jeg er ikke imod migration. Men det skal foregå lovligt. Ikke gennem menneskesmuglere, lyder det fra Mattias Tesfaye i en skriftlig udtalelse ifølge Ritzau.

Frontex' størrelse, opgaveliste og budget er eksploderet i de senere år, hvor flere migranter har søgt mod Europa. Agenturet består nu af omkring 10.000 betjente og har et budget på 542 millioner euro. Da Frontex blev oprettet i 2005, lød budgettet på blot 6 millioner euro.

Agenturet har nu missioner i blandt andet Italien, Grækenland, Spanien samt uden for EU i Albanien og Montenegro.

Svært at se, hvordan det stopper sejladser

DR's Storbritannien-korrespondent, Tinne Hjersing Knudsen, befinder sig i øjeblikket i den franske havneby Calais, hvor mange migranter, der vil til Storbritannien, søger til.

Hun vurderer, at der er tale om et godt kompromis for Frankrig og Storbritannien, der tidligere har raget uklar over migranterne.

- På en måde er Frontex-flyvningerne i Den Engelske Kanal det perfekte kompromis for Frankrig og Storbritannien i den voksende politiske krise mellem de to lande, siger korrespondenten, der peger på, at briterne har prøvet at overtale franskmændene til at lave fælles patrulje i fransk farvand.

- Men det vil indebære britiske myndigheder på fransk territorie, og det afviser Frankrigs præsident Macron blankt. Set i det lys er Frontex en god og neutral mellemmand for begge lande, siger hun.

Til gengæld stiller hun spørgsmålstegn ved, hvordan flyvningerne skal kunne stoppe de farlige sejladser.

- Hverken den franske eller britiske kystvagt må vende bådene, når Frontex har gjort opmærksom på, at de har forladt de nordfranske kyster. Det danske fly vil kunne se, hvor bådene befinder sig og alarmere de relevante myndigheder, men det er stadig op til franskmændene og briterne at sørge for, at en ulykke som i sidste uge ikke sker igen, siger hun.

  • Migranter samlet i en lejr i den nordfranske by Grande-Synthe i starten af december. (Foto: Amalie Karlshøj Radoor © DR)
  • Migranterne bor i utætte telte og lever under farlige og kummerlige forhold. Internationale nødhjælpsorganisationer har længe råbt op om, at der er brug for humanitær hjælp. (Foto: Amalie Karlshøj Radoor © DR)
  • En migrant betaler ifølge franske medier mellem 20.000 og 50.000 kroner for en plads på en gummibåd. Hvis tallene holder, så har menneskesmuglerne indtil videre i år haft en omsætning på omkring en milliard kroner. (Foto: Peter Nicholls © Ritzau Scanpix) (Foto: Peter Nicholls © Ritzau Scanpix)
1 / 3

- Det er kun en uge siden, mindst 27 personer mistede livet i en skrøbelig gummibåd i forsøget på at komme til Dover. Men her i Calais har det ikke ændret noget for nogen, siger Tinne Hjersing Knudsen.

- Alle de potentielle asylansøgere, der bor i små, porøse telte i det kolde vintermudder, vil til Storbritannien, og de er villige til at miste livet i forsøget. Tilværelsen i de interimistiske lejre i og omkring Calais er i forvejen så farligt, at de sætter livet på spil hver dag, siger de.

Migranter samlet i en lejr i den nordfranske by Grande-Synthe i dag. (Foto: Amalie Karlshøj Radoor © DR)

- Når jeg spørger dem, hvorfor de ikke bare søger asyl og bliver i Frankrig, så går der en fortælling igen om, at Storbritannien er det forjættede land – meget bedre end Frankrig på alle måder. De fleste virker også til at have en opfattelse af, at det er nemmere og hurtigere at få job på den anden side af Den Engelske Kanal.

Rekordmange migranter

Udfordringen med migranter, som forsøger at krydse den Engelske Kanal i små både, er langt fra ny, men fænomenet har nået nye højder i år.

Rekordmange migranter har nemlig kastet sig ud i den farefulde færd i de seneste måneder.

Ifølge Frankrigs kystvagt har flere end 33.000 migranter forsøgt at krydse Kanalen indtil videre i år. Til sammenligning forsøgte færre end 10.000 migranter at nå Storbritannien via samme rute i 2020, skriver mediet Politico.

For tre uger siden blev der ligeledes sat rekord, da hele 1.185 migranter på en enkelt dag forsøgte at krydse Kanalen i små både. Ugen efter valgte sportskæden Decathlon at stoppe for salget af kanoer fra to af dens butikker i det nordlige Frankrig. Det skete for at forhindre, at migranter bruger dem til de livsfarlige forsøg på at krydse Den Engelske Kanal.

Omkring to tredjedele af de migranter, der er ankommet til Storbritannien i små både siden 2020, kommer fra Iran, Irak, Sudan og Syrien. Mange er også kommet til fra det afrikanske land Eritrea, hvoraf omkring 80 procent af dem har fået godkendt asyl, skriver The Guardian.

FacebookTwitter