Dansk musikeksport efter brexit: Alle kanoner er rettet mod Tyskland

Når musikudveksling med briterne bliver mere bøvlet, bliver det tyske marked mere attraktivt.

Festivaller som Reeperbahn i Hamborg kan blive endnu mere attraktive for nyopstartede danske bands. (Foto: FynnFreund © Reeperbahn Festival Hamburg)

- Guten Abend, Hamburg!

Sådan kan det komme til at lyde meget oftere, når nye danske bands i fremtiden skal forsøge at få succes i udlandet.

Mens Storbritannien i årtier har været en af de vigtigste destinationer, når unge musikere har skullet gøre international karriere indenfor pop- og rockmusik, så kan Tyskland nu i højere grad udfordre den rolle. Det fortæller Thomas Rohde, der er administrerende direktør for Music Export Denmark (MXD), som støtter eksport af dansk musik.

- Storbritanniens rolle som musikmetropol kan blive udfordret af Brexit, siger han.

Storbritannien er i forvejen et dyrt marked for nye bands at få adgang til. Når verden ikke er coronaramt, er der rift om pladserne, og honorarerne er presset i bund af det store udbud. Og efter briternes farvel til EU's indre marked er det uklart for flere i branchen, hvordan reglerne fremover bliver for EU-borgere, der ønsker at optræde derovre.

- Når der pludselig kommer endnu flere barrierer og regler, så kan det blive en endnu større investering at komme derover, forklarer Thomas Rohde.

Hos MXD har de længe haft fokus på Tyskland. Men efter Brexit er interessen for det tyske musikmarked kun blevet større.

Kamp om pladsen som verdens tredjestørste

Tyskland og Storbritannien kæmper om pladsen som verdens tredjestørste musikmarked efter USA og Japan. Og med over 80 millioner mennesker, en hastigt voksende musikindustri samt fordelen ved EU’s indre marked, vil brexit kun kunne styrke det tyske marked og den tyske musikindustri i den kamp, siger Thomas Rohde.

Han peger på Volbeat som et band, der har skabt en stor international karriere ud af Tyskland, og tror på, at mange flere danske kunstnere fremover kan tage samme vej.

- Og jeg kan høre på kolleger fra eksportkontorer og musikselskaber i mange andre lande, at de nu går all-in på Tyskland. Det kan potentielt flytte på strukturerne i musikindustrien, siger han.

Den britiske manager Christian Ulf-Hansen, som blandt andet har repræsenteret den færøske kunstner Teitur i næsten 20 år, er enig.

- Hvis noget marked i Europa kunne tage over, så skulle det være Tyskland, siger han.

Gennem årtier har han fulgt europæiske kunstnere og set dem bruge Storbritannien som springbræt til for eksempel at nå det amerikanske marked.

Men, ligesom Thomas Rohde, tror han, at nyopstartede bands fremover kan få sværere ved at lave den manøvre.

- Teitur er det perfekte eksempel på en musiker, der har draget fordel af en åben verden. Men jeg tror, det vil ændre sig, siger han.

Mangler klarhed over nye regler

Den britiske regering har meldt ud, at den fortsat gerne vil tillade visumfri indrejse til en række aktiviteter for musikere fra EU-lande, der ønsker at optræde i Storbritannien.

”Musikere, der besøger Storbritannien, kan optræde ved events, lave personlige fremstød, deltage i konkurrencer og salgsfremmende aktiviteter samt auditions i op til seks måneder uden formelt sponsorat eller visum, hvis de ikke modtager betaling ud over udgifter eller præmiepenge”, fremgår det blandt andet.

Samtidig har den britiske regering meldt ud, at den gennem de lange Brexit-forhandlinger forsøgte at overbevise EU’s forhandlere om at lave en "gensidig fordelagtig aftale", der ville have gjort det muligt for kunsterne fortsat at kunne optræde på hele kontinentet uden særlige tilladelser.

- Det er EU, der har svigtet musikken på begge sider af kanalen, ikke os, lød det fra kulturminister Oliver Dowden.

Det blev afvist af EU's brexit-chefforhandler, Michel Barnier. Han hævdede, at den britiske regering tværtimod afviste en plan, der ville have sikret uhindret adgang for musikere.

'Stadig masser af forvirring'

Christian Ulf-Hansen har læst udmeldingen fra den britiske regering, men han er stadig i tvivl om, hvilke regler der gælder - for eksempel for at modtage betaling for koncerter.

- Indtil videre har jeg ikke set noget, der gør det fuldstændig klart. Der er stadig masser af forvirring. Ingen ved, hvad der foregår, siger han.

Han venter stadig på at få klar besked, og han synes, processen tager for lang tid. Og som med så meget andet indenfor musik, er forsinkelser dårligt for forretningen.

- Jeg har været i branchen længe, og jeg har set den skifte mange gange. Men det her er det mest voldsomme skift, jeg har oplevet, siger han.

Hos Music Export Denmark besluttede de sig for ikke at vente længere. Selvom det britiske marked stadig er vigtigt, så er blikket mod syd blevet skærpet. Og direktør Thomas Rohde er umiddelbart begejstret for de tyske udsigter.

- Vi vil stadig lave fremstød i England. Men alt andet lige, så tilsiger logikken jo, at der vil være bands, der vælger det fra, og det må jo få en konsekvens. Og da vi forventer en klart øget konkurrence med andre nationer på det tyske marked, gælder det om at være på forkant nu.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk