Dansk pilot: Vi bliver nøje undersøgt, før vi må flyve

Flyselskaberne har programmer, der skal sørge for, at mentalt uligevægtige ikke kommer til at flyve, siger erfaren pilot.

Piloter bliver screenet grundigt for at undgå, at de flyver mens de er mentalt uligevægtige, fortæller den erfarne pilot Søren Nielsen. (Foto: Stefan Siegenthaler © Stefan Siegenthaler)

De franske anklagemyndigheder meddeler torsdag, at andenpiloten på det forulykkede Germanwings-fly med vilje styrede sit fly ind i en bjergside i alperne.

- Det er rystende, grotesk og tragisk, siger Søren Nielsen, kaptajn og Examiner.

En Examiner underviser og vedligeholder træningen for allerede uddannede piloter.

Han arbejder blandt andet med at træne og vurdere kommende piloter.

- Traditionelt set er piloter jo screenede for det her. Folks mentale ligevægtstilstand og stabilitet i det hele taget, bliver nøje undersøgt, siger han.

- Det er dybt tragisk, at en person bliver så mentalt uligevægtig, at han er i stand til og villig til at tage ikke bare sit eget liv, men også over hundrede uskyldiges.

Usædvanligt at piloter kommer derud

Ifølge Søren Nielsen er det højst usædvanligt, at en pilot kommer så langt ud, uden at søge hjælp.

- Det er meget sjældent, at folk stikker ud og ikke har selvrefleksion nok til at sige: Nu har jeg brug for en pause på grund af stress eller personlige problemer, siger Søren Nielsen.

Han fortæller, at de fleste flyselskaber har programmer, der skal opdage den slags og hjælpe piloterne, hvis de har det svært.

- De fleste flyselskaber har en sund kultur omkring sygemeldinger og eventuelle depressioner, siger han.

Jeg tænker på den desperate kaptajn

DR's meteorolog og pilot Morten Lynge er også dybt rystet over nyheden om, at andenpiloten angiveligt bevidst styrede flyet i jorden.

- Det er dybt forfærdeligt. Som pilot tænker jeg på den kollega, der har stået helt desperat uden for døren og forsøgt at komme ind, siger han.

Han forklarer, at piloter normalt kun forlader cockpittet for at gå på toilettet eller for at hente mad. Men han vil ikke gætte på, hvordan andenpiloten er blevet alene.

- En ting er sikkert, piloten i cockpittet har tydeligvis ikke villet have den anden pilot derind.

Passagerer har opdaget det sent

Morten Lynge fortæller også, at der nok er gået et stykke tid, før passagererne er blevet klar over, at noget var galt.

- Men når de kommer ned under skyerne og passagererne har kunnet se jorden og har opfattet hvor stærkt man har fløjet, for de flyver utroligt stærkt på det her tidspunkt, har de vidst noget var galt, siger han.

- Passagerne har heller ikke kunnet undgå at se en desperat pilot, der prøver på at komme ind i cockpittet, både på den ene og den anden brutale måde.

Fly styrtede ned i Alperne

Et Airbus A320-fly fra det tyske selskab Germanwings styrtede tirsdag formiddag ned i alperne i det sydlige Frankrig, cirka 100 kilometer nord for Nice.

Flyet lettede fra Barcelona klokken 10:01, og ifølge Germanwings mistede myndighederne radiokontakten til flyet klokken 10:53.

Der var 144 passagerer og seks besætningsmedlemmer på flyet, der fløj direkte ind i en klippevæg i 2.000 meters højde.

Ifølge de franske anklagemyndigheder låste andenpiloten sig inde i cockpittet og styrede herefter med vilje flyet i jorden.