Danske lærerpensioner tjent på børnearbejde

Lærernes Pension og Pædagogernes Pensionskasse, PBU, investerer millioner i virksomheder, der anvender børnearbejde, siger organisationen DanWatch.

Lærernes og pædagogernes pensionskasser har fået pengene til at yngle ved at investere i børnearbejde, skriver Jyllands-Posten. (modelfoto) (© Colourbox.com)

Drengebørn fra Liberia, der slæber 30 kg tunge spande fyldt med gummi til produktion af dæk for Firestone. Pigebørn i Bangladesh på 11 år, som 14 timer om dagen producerer undertøj til Wal-Mart.

Det lyder som en horror-story, og er det også for pensionskasserne for lærere og pædagoger, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Problemsag

Både Lærernes Pension og Pædagogernes Pensionskasse, PBU, investerer millioner i virksomheder, der anvender børnearbejde. Det viser en opgørelse, som organisationen DanWatch har foretaget for bladet Kommunen. Begge foreninger erkender, at de har et problem, og fagbosserne går nu ind i sagen.

Utroligt det forekommer

»Det virker helt bizart for mig. Jeg er virkelig chokeret, for det her er så forkert, og det er alt det modsatte af international solidaritet,« siger direktør Charles Kernaghan fra The National Labor Committee, der overvåger, om virksomhederne respekterer de mest basale arbejdstager- og menneskerettigheder.

Flere lærere, som bladet Kommunen har talt med, er rystede over, at deres pensionspenge bruges til at støtte virksomheder, der udnytter børn og ødelægger naturen.

Etisk profil mangler

DanWatch har undersøgt den etiske profil for i alt fem pensionskasser med offentligt ansatte. Foruden de to nævnte er det PenSam, PensionDanmark og Sampension. Tilsammen har de fem kasser investeret mindst 516 mio. kr. i virksomheder på DanWatch' liste.

Fælles for de fem pensionskasser er, at deres investeringer typisk foretages gennem anden- og tredjepart og tilsyneladende så langt væk fra de danske ansvarlige, at de ikke formår at kontrollere investeringerne.

Vil rette op

Lærernes fagforening vil tage konsekvensen af afsløringerne og sælge deres aktier i de pågældende selskaber. Pædagogerne vil i stedet forsøge sig med et såkaldt aktivt ejerskab, hvor man mener at kunne påvirke selskaberne.

FacebookTwitter