Danske rederier: Skibsfarten skal tilbage i klimaaftalen

Det er ærgerligt, at skibsfarten er blevet pillet ud af det seneste klima-udkast, mener Danmarks Rederiforening.

Det kan få alvorlige konsekvenser for skibsfarten, hvis den ikke bliver en del af en global klimaaftale, mener Dansk Rederiforening. (Foto: claus fisker © Scanpix)

Det er dybt skuffende, at skibsfarten ikke er med i det seneste udspil til en global klimaaftale.

Det er meldingen fra Maria Bruun Skipper, der er underdirektør i Danmarks Rederiforening.

- Vi vil gerne være en del af en global klimaaftale, og både industrien og flere NGO’er har presset på for det. Derfor ærgrer det mig, at vi ikke er det længere, siger hun.

Skibsfarten står i dag for 2,2 procent af verdens samlede CO2-udledning.

Men med mindre der sættes ind med forskellige reguleringstiltag, vil udledningen vil kun stige i fremtiden, siger Maria Bruun Skipper. Derfor mener hun, at skibsfarten skal reguleres ens på globalt plan.

- Ellers vil vi blive reguleret på regionalt niveau, og det ønsker vi ikke, siger Marie Bruun Skipper.

EU arbejder i disse timer hårdt for, at skibsfarten og luftfarten, som også er blevet pillet ud, bliver en del af forhandlingerne igen. Men ifølge Maria Bruun Skipper ser det dog noget sort ud.

Der er fortsat en konflikt mellem i- og ulandene om, hvem der skal bære det største ansvar for klimaforandringerne.

- Der er lande som Kina og Indien, der ikke vil bidrage på sammen måde som de traditionelle industrialiserede lande. Derfor vil de ikke have, at skibsfarten bliver reguleret på globalt niveau, siger hun.

- Men forhandlingerne er fortsat i gang, så jeg krydser fingre.

Ifølge de danske forhandlere er det fortsat uvist, om skibs- og luftfarten kommer med i den nye forhandlingstekst, der bliver præsenteret klokken 15.00 i dag.

Facebook
Twitter