Efter 40 dage havet: Migranter fra Mærsk-skib er i land i Italien

Italien har sagt ja til, at 25 migranter kan få lov til at få behandlet asylsager og få lægehjælp.

I går kom migranterne fra Mærsk-skibet og over på en NGO's skib, hvor de kunne komme i bad og få skiftet tøj. (Foto: THOMAS LOHNES © Scanpix)

Efter at være strandet på Middelhavet i over en måned er 25 migranter fra Afrika nu kommet i land i Italien.

Det oplyser hjælpeorganisationen Mediterranea Saving Humans på Twitter.

Italien har valgt at tage imod migranterne af 'helbredsmæssige årsager', lyder det.

- Efter 40 dage er dette mareridt endelig slut, skriver organisationen på Twitter.

- I Italien får migranterne nu lægehjælp og kan få deres asylsag behandlet, og myndighederne kan undersøge, om de er berettiget til at få asyl, forklarer DR's Mellemøstkorrespondent Michael S. Lund.

Diplomatisk krise med Danmark som part

Migranterne er blevet sat i land i havnebyen Pozzallo på Sicilien efter at have opholdt sig et døgns tid på NGO'ens skib.

Før det var migranterne på det danske containerskib Mærsk Etienne i 38 dage.

En gravid kvinde og hendes mand fik lov til at komme i land tidligere, da kvindens tilstand var dårlig efter de mange dage til søs.

Mærsk havde 4. august reddet de i alt 27 migranter fra at drukne i deres båd på Middelhavet, hvor de var sejlet fra Tunnesien mod Europa.

Konflikten om migranterne opstod, da ingen europæiske lande ønskede at tage imod dem, hvorfor de måtte opholde sig på containerskibet, mens Mærsk og skibets besætning blev en del af en større diplomatisk konflikt om, hvem der skulle tage migranterne.

- Hele denne her sag har udstillet de problemer, der er, i forhold til hvad der skal ske med migranter, når et land siger nej til at tage dem. Så kan et rederi som Mærsk ende med at have migranter ombord i 38 dage uden at kunne komme nogen vegne, siger Michael S. Lund.

- Sagen viser, hvor svær situationen i Middelhavet er, fordi de fleste lande ikke ønsker at tage flere migranter.

Migranterne blev reddet tæt ved Maltas kyst, hvorfor den maltesiske kystvagt bad det nærmeste skib om at redde de nødstedte - og det var i dette tilfælde det danskejede containerskib.

Malta mente ikke, at migranterne på Mærsk Etienne var landets ansvar. Derfor nægtede Malta også at tage imod migranterne blandt andet med begrundelsen, at skibet sejler under dansk flag og ikke var i Maltas redningsområde, da migranterne blev taget ombord.

De danske myndigheder mente, at ansvaret for migranterne lå hos de tunesiske myndigheder, fordi det var en tunesisk havn, der var tættest på, dér hvor de blev reddet, og siden gik sagen i hårdknude.

I går udtalte Danske Rederier, at der er behov for nye politiske løsninger, så noget lignende ikke sker igen for handelskibe, der sejler i Middelhavet.

Facebook
Twitter