Efter livestreaming af terror: Nu trækker annoncører sig fra Facebook

Flere australske banker har trukket deres reklamer fra sociale medier.

Gerningsmanden sendte live på Facebook og Google fra moskéangrebet i New Zealand. Flere australske banker trækker nu deres reklamer fra medierne. (Foto: Edgar Su © Scanpix)

En række australske banker fjerner deres reklamer fra Facebook og Google.

Det sker, efter en 17 minutter lang video blev sendt live fra terrorangrebet i New Zealand fredag.

Videoen blev efterfølgende delt ivrigt på de sociale medier, og alene det første døgn fjernede Facebook 1,5 millioner opslag eller beskeder.

Nu opsiger en række banker fra Australien deres annonceaftaler med Facebook og Google, skriver det new zealandske medie NZ Herald.

Senest har bankerne Westpac og TSB bekræftet, at de har suspenderet deres annonceaftaler. Westpac oplyser, at de har opsagt samarbejdet med Facebook "indtil videre".

En talsperson fra banken siger til NZ Herald, at de gerne vil i dialog med de sociale medier om udgivelsen af "skadeligt indhold" som livevideoen.

Det samme udtaler talsmanden fra banken TSB og tilføjer:

- Vi er skuffede over den rolle, de sociale medier spillede i fredagens tragedie, og mener, at det er upassende at fortsætte med at understøtte kanalen, siger han til NZ Herald.

Også bankerne ASB, ANZ, Kiwibank og BNZ har tilbagetrukket reklamer fra medierne.

Tjener millioner på reklamer fra banker

Facebook og Google tjener hundredvis af millioner dollars fra australske og newzealandske reklamer hvert år.

Nogle af bankerne er således de største købere af reklamer på Facebook og Google i New Zealand.

Efter skyderierne fredag udtalte New Zealands premierminister, Jacinda Ardern, på en pressekonference, at hun havde i sinde at drøfte med Facebook, hvad de sociale medievirksomheders rolle er, når det kommer til at fjerne videoen og stoppe den fra at blive delt.

- Det er et emne, som jeg ser frem til at diskutere med Facebook, sagde hun ved pressemødet.

Facebook
Twitter