Ekspert om Facebooks ændringer: Reelt er der intet nyt

Det store spørgsmål om beskyttelse af vores private data er stadig helt åbent, siger IT-ekspert.

Facebook-direktør, Mark Zuckerberg, har indvilliget i at vidne i den amerikanske kongres efter Cambridge Analytica-sagen. (Foto: Josh Edelson © Scanpix)

Fremover skal det være lettere for brugerne af Facebook at gennemskue, hvem de tillader ser med på deres profil, hvad de har slettet, og hvilke apps der har adgang til hvilken information.

Det er i hvert fald hensigten med den designjustering, Facebook har annonceret onsdag.

Men selvom det er positivt, at den sociale medie-gigant nu tager sikkerheds- og privatindstillinger mere alvorligt, end de hidtil har gjort, siger det ikke meget om, hvad firmaet vil gøre for at beskytte brugernes private data.

Sådan lyder det fra lektor i IT-sikkerhed på IT-Universitet i København, Carsten Schürmann:

- Reelt er der ikke tale om noget nyt, men nu er der tilsyneladende et sted i app'en, hvor man kan få overblik over alle sine privat- og sikkerhedsindstillinger, hvor det før var lidt en 'gemmeleg', siger han og tilføjer:

- Men det store spørgsmål om beskyttelsen af vores private information og data er stadig helt åbent. Hvad deres planer er for beskyttelse af brugernes data, det mangler vi stadig at få svar på, siger Carsten Schürmann.

Videregav privat data

Netop Facebooks ansvar for at beskytte brugernes informationer er de seneste uger blevet genstand for offentlig debat, efter det er kommet frem, hvordan det britiske konsulent- og analysefirma Cambridge Analytica angiveligt på ulovlig vis har indsamlet data fra mere end 50 millioner Facebook-brugere.

Direktør i Cambridge Analytica, Alexander Nix, er blevet suspenderet. (Foto: HENRY NICHOLLS © Scanpix)

Ifølge Facebook tillod firmaet, at en forsker kunne hente information fra Facebook via en app, som brugerne gav tilladelse til.

Den information blev herefter videregivet til Cambridge Analytica, som ifølge The Guardian og New York Times angiveligt anvendte det til at påvirke både det amerikanske præsidentvalg i 2016 og Brexit-afstemningen i Storbritannien.

Facebook hævder, at det allerede i 2015 bad Cambridge Analytica om at slette al data, men firmaets direktør, Mark Zuckerberg, anerkender, at firmaet skal anstrenge sig yderligere for at passe på brugernes mange informationer.

Det er tidligere Cambridge Analytica-ansat, Christopher Wylie, der hævder, at data fra 50 millioner Facebook-brugere er blevet brugt til at påvirke USA's præsidentvalg i 2016. (Foto: HENRY NICHOLLS © Scanpix)

Aktiedyk

Den seneste uge har der lydt flere opfordringer til at regulere eller helt droppe Facebook, ligesom firmaets aktier, umiddelbart efter nyheden kom frem, tog et dyk og nedsatte ifølge CNN firmaets værdi med omkring 37 milliarder dollars svarende til omkring 222 milliarder kroner.

Og det har fået firmaet til at reagere, siger Carsten Schürmann, som forventer flere tiltag fra Facebook den kommende tid.

- Facebook står i en kompliceret og svær position. Men den forretningsmodel, Facebook anvender med at videresælge brugernes data og stille det til rådighed for blandt andet forskere og annoncører, den skal de tage ret alvorligt, siger han og fortsætter:

- Denne sag har jo også haft en negativ effekt på deres bundlinje, og derfor vil de gerne arbejde på at genoprette deres ry, så de igen kan drive en god forretning, siger han.

Mark Zuckerberg har desuden indvilliget i at vidne i en høring i den amerikanske kongres, hvor han i Repræsentanternes Hus skal forklare Facebooks ansvar i sagen.

Hvad bliver slettet?

Ifølge Carsten Schürmann er der især én ting, som er centralt at få svar på.

- Hvis du sletter noget på Facebook, hvad betyder det så helt præcist? Hvis der eksempelvis kommer en efterretningstjeneste og spørger til data, bliver dit feed så stadig udleveret?, siger han.

Facebooks direktør, Mark Zuckerberg, skal vidne Repræsentanternes Hus i USA. (Foto: Jeff Roberson © Scanpix)

Han slår samtidig fast, at med alle de informationer vi afgiver til forskellige nettjenester, kan det være svært at forestille sig, hvordan brugernes data kan sikres fuldstændigt.

Han henviser til streamingtjenesten Netflix, der som udgangspunkt havde en anonymiseret database, men en forskningsundersøgelse slog hurtigt fast, at ved at krydsreferere eksempelvis anmeldelser fra filmsitet IMDB var det ikke vanskeligt at få identificeret brugerne.

- Der er så meget data om os på internettet, så ingen er rigtig anonyme længere, siger han.