EU-Domstolen: Uber skal reguleres som et taxiselskab

Kørselstjenestens udbredelse risikerer opbremsning efter stort nederlag i EU-Domstolen.

Uber er en transportvirksomhed, lyder det fra EU-domstolen. (Foto: Taro Karibe © Scanpix)

Uber er ikke en informationstjeneste, men en transportvirksomhed, lyder en længe ventet afgørelse fra EU-Domstolen.

Dommen ventes at få stor betydning for den kontroversielle taxitjenestes udbredelse i Europa - heriblandt Danmark.

- Den tjenesteydelse, som Uber leverer, og hvorved personer sættes i forbindelse med ikke-erhvervsdrivende chauffører, udgør en tjenesteydelse på transportområdet, skriver EU-Domstolen i en pressemeddelelse.

Afgørelsen betyder, at Uber skal reguleres som en transportvirksomhed - og ikke som en informationstjeneste. Og den beslutning regnes for et nederlag for Uber.

Uber: Vi fortsætter dialogen

Kørselsestjenesten giver i en kort kommentar udtryk for, at man respekterer dommen. Den ventes dog ifølge Uber ikke at få betydning for selskabets drift i de fleste af EU's lande, hvor Uber opererer i dag, da man her allerede er underlagt regler for transportvirksomheder.

- Men millioner af europæere er stadig afskåret fra at bruge en app som vores. Som vores nye administrerende direktør (Dara Khosrowshahi, red.) har sagt, er det passende at regulere tjenester som Uber. Og vil vil fortsætte dialogen med byer på tværs af Europa. Det er vores tilgang at sikre, at alle kan blive befordret trygt ved at trykke på en knap.

EU-Domstolen skriver i sin begrundelse, at Uber er uløseligt forbundet med en transportydelse og derfor omfattet af begrebet om "tjenesteydelse på transportområdet".

- En sådan tjenesteydelse skal derfor udelukkes fra anvendelsesområdet for den frie udveksling af tjenesteydelser generelt samt for direktivet om tjenesteydelser i det indre marked og direktivet om elektronisk handel, skriver domstolen.

Hvis Uber havde fået ret, ville selskabet være omfattet af EU's regler for fri udveksling af tjenesteydelser.

Uber har varslet comeback i Danmark

Dommen er faldet på baggrund af en klage fra en sammenslutning af taxichauffører i Barcelona.

Her ville taxichaufførerne forhindre Uber i at etablere sig i den spanske by - med henvisning til, at chaufførerne fra Uber burde have autorisationer og licenser.

Fra San Francisco i USA, hvor Uber har hovedsæde, lyder argumentet omvendt, at myndighederne bør regulere Uber som en teknologisk virksomhed, fordi servicen er baseret på en app, der forbinder chaufførerne med kunderne.

Herhjemme meldte Uber for få måneder siden ud, at selskabet ville genetablere sig i Danmark, selvom et flertal i Folketinget har vedtaget en taxalov, der i praksis gør det yderst vanskeligt for selskabet at operere i Danmark.

Fagforbund: Uber vender næppe tilbage

Hos erhvervsorganisationen Dansk Industri Transport er branchedirektør Michael Svane ikke overrasket over EU-Domstolens afgørelse.

- Men det er en afgørelse, der begrænser platformsvirksomheders muligheder for at udbrede sig. Nu bliver det på den længere bane interessant at se, om de enkelte lande så vil skabe bedre rammer for platformsvirksomheder, siger han.

I den danske fagbevægelse er der tilfredshed med dommen. På vegne 6.000 medlemmer i taxabranchen, siger formand for 3F Transport Jan Villadsen, at han ikke tror på, at Uber vender tilbage til Danmark.

- Uber har altid været velkomne i Danmark, hvis de vil følge landets regler og love. Det har de dog aldrig villet. Uber lever blandt andet af ikke at betale skat og at køre uden forsikrede chauffører. Så jeg tror ikke, de vender tilbage, siger han.

Facebook
Twitter