EU giver sparket til udskældt olie: "Det er en kæmpe stor nyhed"

Inden 2030 skal al brug af palmeolie i transportindustrien være udfaset, lyder det fra EU.

En arbejder slæber på en palmeolie-fabrik nær Kuala Lumpur i Malyasia. Malyasia er en af de største producenter af palmeolie. (Foto: BAZUKI MUHAMMAD © Scanpix)

Når du tanker diesel på din bil, er du indirekte med til, at naturområder i blandt andet Indonesien og Malaysia gradvist forsvinder.

For i helt almindelig dieselolie indgår der store mængder palmeolie, som er blevet udvundet med store konsekvenser for mennesker, naturen og miljøet i flere lande.

Men brugen af palmeolie i transportindustrien skal snart være et afsluttet kapitel i EU, som netop har besluttet, at brugen af den forhadte olie skal udfases frem mod 2030.

I første omgang gælder det kun i transportsindustrien, hvorfor der ikke bliver lavet om på opskriften til Nutella, lige som du stadig kan friturestege dine pomfritter med olie fra palmetræer.

Men selv om al brug af palmeolie i EU ikke bliver bandlyst, så er det stadig en meget glædelig nyhed, mener Det Økologiske Råd.

- Det er rigtig fremragende og er en kæmpe stor nyhed. Jeg havde gerne set, at det var blevet udfaset hurtigere, men inden 2030 er også inden for skiven, siger transportmedarbejder Jeppe Juel, der også er præsident for den europæiske miljøorganisation Transport & Environment.

- Hele diskussionen har været omkring fødevarer som for eksempel nutella, men størstedelen af importen til Europa (51 procent i 2017, red.) går til biodiesel. Den øgede stigning i udryddelsen af regnskove og naturområder skyldes væksten i importen til transportindustrien, fortsætter han.

Der bliver brændt store mængder regnskov af for at producere palmeolie. Som blandt andet her i 2017 i Tanah Putih, der ligger i Indonesien (Foto: ANTARA FOTO © © Scanpix)

Regnskov fældes i stor stil

De to største palmeoliesyndere er Malaysia og Indonesien - herunder Borneo, der ifølge Verdensnaturfonden står for 85 procent af al udvindelse af den omdiskuterede olie. Olien bliver brugt i alt fra shampoo, sæbe og stearin til lys til kiks, chokolade, færdiglavede retter og i diesel.

For at få plads til palmetræerne fældes den frodige regnskov, hvilket konkret betyder, at nogle af mest truede dyr i verden får forringet deres levevilkår betragteligt.

Ifølge Jeppe Juel fra Det Økologiske Råd udleder produktionen af palmeolie samlet set også mere CO2 end fossile brændstoffer.

Derfor er det vigtigt, at man får standset stigningen i import af palmeolie til EU hurtigst muligt.

- I flere lande lader man store firmaer opkøbe grunde, som fordriver folk fra jorden. De rydder al skoven og planter palmetræer. Det har nogle kæmpestore konsekvenser på miljøet, naturen og for en masse mennesker, siger han.

Palmeolie i mad er en mindre diskussion

Nu vil man udfase brugen af palmeolie i transportindustrien. Bør man ikke også udfase det i for eksempel fødevarer?

- Om det er hensigtsmæssigt at afvikle det til fødevarer, er en mindre diskussion, som skal evalueres frem mod 2030, når efterspørgslen på palmeolie bliver mindsket. Vi ser rent faktisk et fald i importen af palmeolie i fødevareindustrien, men vi ser det modsatte, når det gælder biodiesel, siger han.

Hvad betyder det, hvis man ikke får sat bremsen i og får udfaset palmeolie til biodiesel?

- Det havde betydet en fortsat afskovning i de her lande, hvor man siger, at man vil beskytte regnskoven, men reelt ikke gør det. Det går ud over dyrelivet, fører til en masse ulykkelige menneskeskæbner, og vigtigst af alt for os, så har det store konsekvenser for klimaet og miljøet, siger Jeppe Juel.