EU-Parlamentet vil stoppe kosmetik-løgne

Europa-Parlamentet kræver nu, at der bliver sat grænser for, hvor langt reklamerne må gå i forhold til at binde forbrugerne historier på ærmet. Samtidig skal kosmetik være mere sikker.

Vedftagelsen i EU-Parlamentet sætter bl.a. grænser for anvendelsen af nanomaterialer i kosmetik.

Synes man ikke, at rynkecremen holder, hvad den lover.

Og synes man, at kosmetik-industrien har lige lovligt mange rosenrøde løfter, så er der håb forude.

Grænser for reklamen

Europa-Parlamentet kræver nu, at der bliver sat grænser for, hvor langt reklamerne må gå i forhold til at binde forbrugerne historier på ærmet. Samtidig skal kosmetik være mere sikker.

Parlamentet vedtager i dag en sammenskrivning og opdatering af en lang række regler på kosmetikområder, der betyder at EU-Kommissionen nu skal udarbejde regler, der sætter grænser for, hvor absurde løfter kosmetikindustrien kan bruge i reklamer.

Samtidig beslutter parlamentet at indføre regler for anvendelse af nanomaterialer i kosmetik. Der indgår nanomaterialer i for eksempel farvestoffer og konserveringsmidler i sæbe, shampoo og læbestifter, og kravet bliver nu nanomaterialer skal registreres, og at producenterne skal dokumentere at en række af disse materialer er ufarlige, før de kan godkendes.

Det bliver også et krav, at kosmetikprodukter, der indeholder nanomaterialer, skal mærkes.

Der er nanomateriale i omkring fem procent af al kosmetik. De skrappere regler for, hvad industrien må putte i produkterne, træder i kraft om tre år.

Facebook
Twitter