EU: Planlagt tysk motorvejsafgift diskriminerer andre

EU-Domstolen fastslår, at en planlagt motorvejsafgift i Tyskland er i strid med EU-retten, da den diskriminerer udlændinge i forhold til tyskere.

Planlagt tysk vejafgift er diskriminerende, vurderer EU-domstolen. (Foto: claus fisker © Scanpix)

I 2015 blev tyskerne enige om rammerne for en ny motorvejsafgift.

Men EU-domstolen har i dag vurderet, at en sådan afgift vil diskriminere udlændinge i forhold til tyskere.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Den Europæiske Unions Domstol.

- Denne afgift er udtryk for forskelsbehandling, idet den økonomiske byrde i praksis alene påhviler ejere og førere af køretøjer, der er indregistreret i andre medlemsstater, står der i pressemeddelelsen.

Det er endnu uvist, om dommen betyder, at afgiften ikke vil blive indført.

Den planlagte vejskat i Tyskland har forud for EU-Domstolens afgørelse flere gange fået kritik for at være diskriminerende og for alene at ramme udenlandske bilister.

Tyske bilister vil nemlig få modregnet deres afgift via nedsættelse af vægtafgiften, skriver FDM.

Det er Østrig, der har anlagt sagen, skriver Ritzau.

Men også blandt andre Holland og Belgien er modstandere af tyskernes planlagte vejafgift, fordi den kun rammer udlændinge.

Bilens miljøbelastning har betydning

I rammerne for aftalen fremgår det, at den nye vejskat for udlændinge er planlagt til at gælde på motorveje.

Tankerne bag den planlagte afgift er, at bilejerne skal betale for den forurening, deres bil udleder på de tyske motorveje. Og derfor vil afgiften blive beregnet ud fra blandt andet bilens miljøbelastning.

For ti dages kørsel på de tyske motorveje vil den billigste afgift være på cirka 20 kroner, mens den dyreste løber op i cirka 190 kr.

Ifølge FDM var planen, at afgiften skulle indføres som en e-vignette. En e-vignette fungerer ved, at myndighederne med et særligt elektronisk system via bilistens nummerplade kan se, om afgiften er betalt.

Facebook
Twitter