Europa-Parlamentet stemmer for stramme grønne krav til nye biler

Forhandlingerne med Ministerrådet om CO2-kravene går i gang i næste uge.

Europa-Parlamentet skal forhandle de nye regler på plads med Ministerrådet. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Det er ikke kun statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), som har sat de klimavenlige biler på den politiske dagsorden.

I EU skal man nemlig til at beslutte, hvor grøn den europæiske bilpark skal være fremover.

Og står det til medlemmerne af Europa-Parlamentet, der sammen med de europæiske ministre i Ministerrådet skal forhandle sig frem til en endelig aftale, skal CO2-udledningen for nye biler reduceres med 40 procent frem mod 2030.

Det står klart, efter at parlamentsmedlemmerne her til eftermiddag skulle beslutte sig for, hvor de vil placere sig i forhold til de kommende - og afgørende - forhandlinger med ministrene fra alle EU-landene.

Hvis ikke bilproducenterne lever op til det krav, skal de ifølge Europa-Parlamentetet betale en bod til EU's budget. De penge skal bruges til at opkvalificere de arbejdere, der bliver påvirket af ændringerne i bilindustrien.

SF: Brug for mere handlekraft

Rapporten blev vedtaget med 389 stemmer, mens 239 parlamentarikere stemte imod. 41 undlod at stemme.

En af dem, der med egne ord er "lettet og tilfreds" over afstemningsresultatet, er den socialdemokratiske parlamentariker Christel Schaldemose (S), der er stedfortræder i Miljøudvalget.

Europa-Parlaments Miljøudvalg havde ellers foreslået, at bilernes CO2-udledning skulle reduceres med 45 procent frem mod 2030.

Men selvom det endelig resultat ikke blev helt så ambitiøst, så er det ifølge Christel Schaldemose ”et skridt i den rigtige retning”.

- Hele den europæiske bilindustri - på nær den svenske - har været imod de stramme krav, som de mener, kommer for hurtigt. Derfor frygtede jeg, at de ville have fået mere indflydelse, og derfor er en reduktion på 40 procent trods alt helt ok, siger hun.

En lignende melding kommer fra Margrete Auken, der repræsenterer SF i parlamentet.

- Det her sender et klart signal om, at flertallet i Parlamentet ved, at vi har brug for at reducere CO2-udledningen fra biler i en fart. Men der er brug meget mere handlekraft her, hvis vi skal nå Paris-aftalens mål og afværge de alvorlige klimaændringer, siger hun.

Der bliver ikke solgt ret mange elbiler i øjeblikket i Danmark. I de første seks måneder af 2018 udgjorde grønne biler under to procent af det samlede bilsalg. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Løkkes grønne drøm afhænger af EU

FN’s globale klimaaftale blev vedtaget i Paris i 2015, og hovedmålet er, at den globale gennemsnitstemperatur maksimalt må stige med to grader celsius frem mod år 2100.

Men i EU er transportsektoren den eneste større sektor, hvor udledningen af drivhusgasser bliver ved med at stige. Og hvis de europæiske lande skal leve op til forpligtelserne i Paris-aftalen, bliver de ifølge EU nødt til at gøre mere for at skære i udledningen fra bilerne.

I går meddelte den danske statsminister under sin åbningstale i Folketinget, at diesel- og benzinbiler snart skal være fortid i Danmark.

- Om 12 år – kun 12 år – vil vi lukke for salget af nye diesel- og benzinbiler. Og om 17 år skal hver eneste nye bil i Danmark være en el-bil eller anden form for nul-udledningsbil. Det vil betyde, at der i 2030 vil være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark, lød det fra talerstolen.

Men ifølge Christel Schaldemose kan statsministerens ambition ikke føres ud i livet, med mindre at bilproducenterne begynder at producere endnu flere lav- og nul-emissionsbiler.

Og derfor er der ifølge S-parlamentarikeren brug for en ambitiøs klimakurs fra EU’s side.

- Jeg håber ikke, at det bliver yderligere udvandet af Ministerrådet, siger hun med henvisning til de kommende forhandlinger, der går i gang i næste uge.

Minister lover pres

EU’s ministre skal nemlig lægge sig fast på deres fælles holdning den 9. oktober. Og forhandlingerne med Europa-Parlamentet vil blive indledt dagen efter.

Den samme bekymring har Margrete Auken.

- Vi må ikke lade en forældet bilindustri diktere vores klodes fremtid. Vi må sætte alt ind på at EU’s regeringer har mod og rygrad til at tager ansvar og beskytte jorden, så de kommende generationer også har gode livsvilkår på denne planet, siger hun.

Energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) understreger dog over for Ritzau, at den danske regering vil kæmpe for at få forslaget vedtaget, når det ligger på bordet hos medlemslandene i næste uge.

- Det glæder mig, at Europa-Parlamentet har sendt et klart signal om, at der er behov for at øge ambitionerne for CO2-krav til biler. Vi skal lægge maksimalt pres på bilproducenterne for at komme med bedre og billigere elbiler, siger ministeren.

Facebook
Twitter