Facebook fremskynder ændringer af designet på privatindstillinger

En justering skal gøre det lettere fremover at få overblik over privat- og sikkerhedsindstillinger.

Facebook har designændringer på vej (Foto: © DADO RUVIC, Scanpix)

Facebook ændrer nu udseende, så det ifølge firmaet bliver lettere for brugerne at få adgang til at kontrollere og ændre deres sikkerheds - og privatindstillinger.

Det betyder, at man som bruger kan ændre sikkerheds- og privatindstillinger fra et samlet sted frem for at skulle igennem adskillige sektioner og faneblade på tværs af den sociale medieplatform.

- Vi har højt og tydeligt hørt, at privatindstillinger og andre vigtige værktøjer er for svære at finde, så vi må gøre mere for at holde folk informeret om det, lyder det fra Facebooks chef for privat data, Erin Egan, i en pressemeddelelse fra tech-giganten.

Ændring har været undervejs længe

Ændringen vil blive rullet ud på verdensplan over de næste par uger, skriver Facebook, og det er noget, firmaet har arbejdet på gennem længere tid.

Men efter anklagerne om, hvordan det britiske konsulent- og analysefirma Cambridge Analytica angiveligt ulovligt har indsamlet private informationer fra mere end 50 millioner Facebook-brugere, er der tilsyneladende sat fart under processen med at få det introduceret.

Også Facebooks datapolitik og servicebetingelser vil blive opdateret i den kommende tid.

Ændringen vil blandt andet betyde en ny genvej til de private indstillinger, hvor det er meningen, at brugerne lettere kan få overblik over den samlede mængde informationer, Facebook har om dem. Det kan eksempelvis være interesser, eller hvilke organisationer de liker.

Samtidig kan brugerne også se, hvilke apps de benytter sig af, og hvilke informationer, de pågældende apps har adgang til, samt få mulighed for at slette data, de har delt, inklusive post og søgninger.

- Vi vil også gøre det lettere for dig at downloade de informationer, du har delt med Facebook. Det er trods alt dine informationer, skriver Facebook.

Slet Facebook-kampagne

Mængden af informationer, Cambridge Analytica angiveligt har været i stand til at indsamle har sparket en stor offentlig debat i gang om, hvorvidt Facebook gør nok for at beskytte deres brugeres private informationer.

Paradoksalt nok har kampagnen mod Facebook blandt andet været ført på Twitter, hvor der bliver opfordret til yderligere regulering af Facebook eller helt at skille sig af med det under hashtagget #deletefacebook.

Blandt dem er blandt andre Apple-direktør, Tim Cook, og manden bag Space X og Tesla, Elon Musk, der efter eget udsagn har slettet Space X' Facebook-side.

Sagen har været diskuteret i parlamentet i Storbritannien, ligesom Kongressen i USA skal drøfte sagen om Facebooks ansvar og har indkaldt direktør Mark Zuckerberg til høring i Repræsentanternes Hus.