Facebook og Australien er venner igen: Techgigant har tvunget en bedre deal igennem

Kulturminister Joy Mogensen (S) varsler, at Facebook skal tvinges til at betale medierne i Danmark.

Facebooks beslutning om at blokere links, som modsvar på Australiens udkast til en medielov, har vist sig at være et smart træk, vurderer DRs viden- og techkorrespondent Henrik Moltke. (Foto: DADO RUVIC © Scanpix)

- Facebook er blevet venner med Australien igen.

Sådan siger Australiens finansminister Josh Frydenberg.

'Venskabet' er genoprettet efter, at Facebook i sidste uge blokerede for alle nyheder i Australien og alle australske nyheder i udlandet. Det skete som følge af et lovforslag om, at Facebook fremover skulle betale en del af deres overskud til de etablerede australske nyhedsmedier.

Så i løbet af de kommende dage kan australiere altså igen læse deres nyheder via Facebook.

Facebook spillede et smart træk

Det der fik Facebook til igen at lade brugere dele nyheder på mediet, var en ændring af det lovforslag, der i første omgang fik Facebook til at blokere de australske nyhedsmedier.

Lovforslaget ville betyde, at Facebook skulle betale når der blev delt links til australske nyheder. Det fik Facebook til hurtigt at respondere med en total nedlukning af alle nyheder på det sociale medie.

Blokeringen af nyhederne varede dog ikke længe. Den australske regering ændrede nemlig i dag i lovforslaget til landets medielov.

Ændringen gør, at platforme som Facebook ikke i første omgang skal betale den tvunge afgift til medierne, som loven først lagde op til.

Nu får Facebook to måneder til at forhandle aftaler med de forskellige australske medier. Hvis der ikke er landet en aftale mellem Facebook og det pågældende medie i løbet af de to måneder, så skal de igang med den tvunge voldgift, der var bestemt ved første lovforslag. Samtidig kan Facebook nu også vælge helt at droppe bestemte medier, hvis de ikke kan blive enige.

Facebooks valg om at blokere links, som modsvar på Australiens udkast til en medielov, har vist sig at være et smart træk for det sociale medie. Det vurderer DRs viden- og tech-korrespondent, Henrik Moltke.

- Det kunne betale sig for Facebook at blokere for nyhederne. De har tvunget en bedre deal igennem, siger Henrik Moltke.

Viden- og tech-korrespondent i DR Henrik Moltke (Foto: Peter Langkilde)

Ifølge ham er det de to måneders forhandlingsperiode, der giver Facebook nogle andre muligheder.

- Det giver dem tid til selv at indgå aftaler med medierne. De kan give nogle håndører til forskellige medier, men på Facebooks vilkår, og med et produkt som de selv står bag og kan kontrollere.

Stjålne annoncekroner eller service?

Diskussionen udspringer af to forskellige måder at forstå internettet på, mener Henrik Moltke.

- For at sige det lidt karikeret er der ofte et grundlæggende forståelsesproblem mellem de gamle og så de nye medier, som jo netop forstår, hvordan man tjener penge på internettet.

Det er netop annoncemarkedet, som har rykket sig over på det digitale marked.

- Annoncemarkedet er trukket over til de nye medier til internetgiganternes fordel. I Australien har et af fikspunkterne i debatten været, at Facebook og Google sidder på op til 80 procent af annoncemarkedet, fortæller Henrik Moltke.

Ved det nye lovforslag i Australien er det meningen, at nogle af de tabte annoncekroner skal tilbage til medierne.

Også i Danmark er der uenigheder om, hvorvidt Facebook skal betale til medierne. (Foto: STRINGER © Scanpix)

Men Facebook selv mener, at de yder en service for medierne.

- Deres eget argument er, at de via deres platform sørger for, at der er flere læsere, og dermed potentielle abonnenter, der føres til medierne via delinger af links på Facebook, siger Henrik Moltke.

Og det er et argument Jakob Nielsen, chefredaktør for Altinget, er enig i.

- Hvis Facebook vil lave en nyhedstjeneste, så synes jeg oplagt, at de skal betale medierne. Men når vi taler om links, som man selv lægger op på Facebook, så mener jeg ikke, at man kan kræve betaling for det fra mediernes side, siger Jakob Nielsen til fagbladet Journalisten.

Vandt Facebook kampen?

Efter en uge med blokeringen af australske nyheder på Facebook og et ændret lovforslag er der stor uenighed, om det er et strammere greb om techgiganternes magt, eller om det er en sejr for Facebook.

Spørger man Australiens finanminister, Josh Frydenberg, har Australien netop taget et vigtigt opgør.

- Der er ingen tvivl om, at det her har været en magtkamp på vegne af resten af verden. Jeg er ikke i tvivl om, at mange andre lande følger det der sker her i Australien, siger Josh Frydenberg.

Paul Budde, der er en australsk internetforsker, er dog ikke helt enig med landets finansminister i, at Australien har kæmpet en vigtig kamp.

- Facebook har vundet, fordi ændringerne i lovgivningen gør, at de alligevel ikke skal ændre i deres forretningsmodeller, siger Paul Budde.

Henrik Moltke vurderer, at den nye lovændring kan blive et smuthul for techgiganterne.

- Australien kommer sandsynligvis til at stå med en lov, der var tiltænkt Facebook og Google, men som ender med ikke at omfatte dem, fordi de selv har lavet aftaler, der undtager dem fra loven. Så er spørgsmålet, hvad der sker med de mindre spillere, siger Henrik Moltke.

Hvad med Danmark?

Situationen i Australien har fået stor international opmærksomhed.

Det har også fået den danske kulturminister Joy Mogensen (S) til at reagere.

Nu vil Joy Mogensen nemlig også indføre lovgivning om, at Facebook skal betale de danske medier.

Da kulturministeren i søndags blev interviewet i Deadline, spurgte deadlineværten Lotte Folke Kaarsholm ministeren, om hvad platformene, som Google og Facebook, konkret skulle betale for.

Det, de skal betale for, er at linke til de danske mediers indhold?

- Ja. Det er dét, presseudgiverne får mulighed for at kræve, forklarede Joy Mogensen.

Men nu påpeger folketingsmedlem Jens Rohde, der er løsgænger, at kulturministeren ikke har lovhjemmel til det.

EU har nemlig lavet en helt nyt regelsæt, for hvordan ophavsret skal håndteres i Europa. Hensigten med direktivet, det nye regelsæt, var at opdatere og gøre ophavsretslovene mere ensartede på tværs af EU.

Kulturminister Joy Mogensen (S) vil i samme ombæring, som implementeringen af EU's nye ordning om ophavsret, forhandle med Facebook og Google om betaling til nyhedsmedier.

Jens Rohde har, efter ministerens udmelding, indkaldt ministeren i samråd.

- Jeg har indkaldt kulturministeren, fordi hun siger, at hun vil gøre det muligt at opkræve betaling for hyperlinks. Men i opretshavsdirektivet står der speficikt, at det kan man ikke. Jeg var selv med til at forhandle det direktiv, da jeg sad i Europaparlamentet.

- Der var vi nødt til at skrive den her afgrænsning ind, hvilket er atypisk. Men vi gjorde det, fordi der var en folkestemning og en frygt for, at det ville ødelægge den måde internettet fungerer på. Så for at imødekomme den kritik indskrev vi netop i direktivet, at man ikke kunne opkræve betaling for hyperlinks, forklarer Jens Rohde.

DR's viden- og tech-korrespondent, Henrik Moltke, tvivler på om kulturministerens udmelding rent faktisk vil ændre på techgiganternes muligheder.

- Det bliver spændende at se, om de kommer til at kunne lande en særlig aftale i Danmark, eller om kulturministeren reelt har helt nok at true giganterne med.

FacebookTwitter