Facebook skifter navn: 'Det her er så den kanin, Zuckerberg prøver at trække op ad hatten''

DR's tech-korrespondent mener ikke, at et nyt navn kan fjerne Facebooks problemer.

Facebooks stifter og CEO, Mark Zuckerberg, annoncerede torsdag aften dansk tid, at Facebook Inc. skifter navn til Meta. (Foto: ERIN SCOTT © Ritzau Scanpix)

Rygterne har svirret længe, men nu er den god nok.

Firmaet "Facebook, Inc.", hvor Mark Zuckerberg er administrerende direktør, skifter navn til Meta.

Det oplyste Zuckerberg ved en virtuel konferrence torsdag aften dansk tid.

Navneændringen er en del af en ny strategi, hvor Facebook de kommende år vil fokusere på at opbygge et såkaldt "metavers", som er en slags virtuel version af den fysiske verden. Ved præsentationen sagde Zuckerberg blandt andet:

- Fra nu af vil vi være et metavers - ikke Facebook først og fremmest. Over tid vil du ikke have behov for at bruge Facebook for at bruge vores andre tjenester.

'Det kan godt virke en anelse arrogant'

Men DR's viden- og techkorrespondent, Henrik Moltke, er hverken imponeret eller begejstret over navneskiftet.

- Det kan godt virke en anelse arrogant at tro, at et simpelt navneskift - og til et så prætentiøst navn - kan male henover alle de problemer, Facebook har skabt for sig selv, siger han og tilføjer:

- De gør det for at skifte retning og forsøge at definere et nyt område, de kan udvide indenfor. Begejstringen omkring Facebook er dalende, og det her er så den kanin, Zuckerberg prøver at trække op ad hatten.

Men vil det have en effekt?

- Vi snakker jo om det nu. Men udover det kan tiden jo kun svare på det. Jeg tror dog, danskerne vil blive ved med at kalde det Facebook en rum tid endnu. Og selvom Facebook har skiftet navn, så har de stadig de samme problemer.

Vil bruge 50 millioner på nyt univers

I sidste uge fortalte Facebook, at de over de næste fem til 10 år vil ansætte 10.000 personer i EU til at udvikle det nye virtuelle univers, metaverset, som der i alt skal investeres 50 millioner dollars i, svarende til 320 millioner kroner.

Det er stadig uvist, hvad metaverset præcist skal indeholde, men ifølge Facebook selv bliver det en række virtuelle rum, hvor man kan interagere med personer, der ikke er i det samme fysiske rum som en selv.

Altså en slags virtuel reality, hvor vi man kan mødes og eksempelvis hænge ud, holde møder og tjene penge.

Whistleblower og møgsager

Facebooks navneskifte og præsentationen af metaverset kommer midt i en periode, hvor selskabet har været genstand for en række møgsager.

Den tidligere medarbejder og whistelblower Fracnces Haugen lækkede tidligere på måneden en række interne dokumenter, der afslørede dystre aspekter af firmaets forretningsstrategi. Det kom blandt andet frem, at Instagram skader teenagepigers kropsopfattelse, og at Facebooks ledelse udemærket har været klar over det.

Facebooks egen research viste nemlig ifølge lækket, at Instagram, som Facebook ejer, blandt andet gør problemer med kropsopfattelsen værre for én ud af tre piger, der bruger platformen.

Lækket viste også, at algoritmerne på Facebook fremhæver indhold, der vækker stærke negative følelser hos brugerne. Brugerne interagerer mere med denne type indhold og bliver dermed længere på platformen, så Facebook kan tjene flere penge på reklamer.

Indtil videre beholder det sociale medie Facebook sit navn, oplyser Mark Zuckerberg, men han forventer, at metaverset inden for de næste 10 år vil nå ud til en milliard mennesker og blive vores foretrukne sted at opholde os.