Facebook: Vi kan ikke selv stoppe russerne i at sprede misinformation

Private virksomheder skal have hjælp til at stå imod udefrakommende trusler, mener Mark Zuckerberg.

Mark Zuckerberg mener, at den amerikanske regering bør blande sig, hvis der skal sættes en stopper for udenlandsk indblanding på sociale medier i den amerikanske valgkamp. (Foto: Josh Edelson © Scanpix)

Facebook kan ikke alene forhindre al den politiske misinformation, der uden tvivl vil opstå under valgkampen ved det kommende amerikanske præsidentvalg i 2020.

Det vurderede virksomhedens grundlægger og direktør, Mark Zuckerberg, i går ved en konference på det berømte skisportssted Aspen i staten Colorado i USA, skriver USA Today.

- Som privat virksomhed har vi ikke værktøjerne til at stoppe den russiske regering, sagde Mark Zuckerberg og fortsatte:

- Vi kan forsvare os så godt som muligt, men det er vores regering, der besidder værktøjerne til at lægge pres på russerne – ikke os, sagde han.

'Vi vil være bedre stillet med klare regler'

Der er stadig 17 måneder til det amerikanske præsidentvalg. Alligevel er diskussionen allerede i fuld gang om, hvordan man forhindrer udefrakommende aktører i at blande sig i valgkampen i USA – og hvordan man undgår politisk misinformation.

Facebook er det sociale medie i verden med flest brugere. Samtidig er det også her, at brugerne oftest får deres politiske nyheder og viden om præsidentkandidater.

Derfor er virksomheden også utrolig opmærksom på at give dens brugere de bedste betingelser for, at de kan stole på det indhold, de støder på, sagde Mark Zuckerberg ifølge den britiske avis The Guardian:

- Vi vil være bedre stillet, hvis vi havde en robust demokratisk proces, der satte reglerne for, hvordan vi bedst beskytter vores værdier og brugere – altså regler, der er ensartet på tværs af sociale platforme. Men ved fraværet af et sådant reglement, vil vi (Facebook, red.) forsøge at gøre det bedste, vi kan, for at sikre et system, der adresserer problemerne.

Forsøger at beskytte brugerne så godt de kan

Facebook kæmper for at finde en løsning på de omfattende problemer, som virksomheden oplevede under det seneste præsidentvalg i 2016.

Her fik konsulentvirksomheden Cambridge Analytica uretmæssigt adgang til millioner af Facebook-brugers personlige data. Det var viden, som blandt andet blev brugt til målrettede kampagner i præsidentvalgkampen mellem Hillary Clinton og Donald Trump.

Desuden lykkedes det russiske aktører at sprede misinformation om samme præsidentvalgkamp til millioner af mennesker gennem Facebook - uden at Facebook opdagede det.

Det forsøger virksomheden og Mark Zuckerberg at sørge for ikke gentager sig ved det kommende præsidentvalg i november næste år.

I september 2018 introducerede Facebook nye foranstaltninger, der skal identificere og fjerne falske profiler. Derudover skal de nye tiltag forsøge at forhindre de falske profiler uden for USA i at købe reklameplads på det sociale medie.

Facebook er samtidig gået fra at have 10.000 medarbejdere, der overvåger indhold, til at have 30.000. Blandt de mange ansatte arbejder flere med nye systemer baseret på kunstig intelligens, der kan spore upassende aktivitet.

Men Zuckerberg pointerer, at der stadig er brug for statslige retningslinjer.

Derfor udtrykte han også støtte til et initiativ, der i sidste måned blev introduceret i Kongressen, der er det amerikanske parlament – et forslag, der vil forbyde udenlandske statsborgere at reklamere eller promovere specifikt politisk indhold eller politiske kandidater på tv eller online.

- Det er en god grundsten til, hvad der skal sættes i gang – for som privat virksomhed kan vi ikke klare det hele selv, sagde Mark Zuckerberg i Aspen.

Facebook
Twitter