Facebook vil hyre tusinder for at sikre identifikation bag annoncører

Facebook vil indføre en højere grad af verifikation, som skal gøre det sværere at lave falske profiler.

Facebook-direktør, Mark Zuckerberg, vil indføre øget verifikation for annoncører på platformen. (Foto: STEPHEN LAM © Scanpix)

Den amerikanske medieplatform, Facebook, vil i højere grad end tidligere til at tjekke hvilke profiler, som annoncerer hos dem.

Det skriver stifter og direktør, Mark Zuckerberg, på sin profil.

Efter kritikken af Facebook, der er blevet brugt i forsøget på at påvirke det amerikanske præsidentvalg i 2016, skal der derfor hyres tusindvis af nye ansatte, som kan lave baggrundstjek og sikre, at profilerne er ægte.

- Enhver annoncør, som ønsker at annoncere med enten politiske eller såkaldte tema-reklamer, skal verificeres. For at det kan ske, skal annoncørernes identitet og lokation verificeres, skriver han og fortsætter:

- Annoncører skal også deklarere, hvem der har betalt for dem.

Sidstnævnte har Facebook ellers tidligere modsat sig. Men nu er der altså nye toner.

Som udgangspunkt er al øget gennemsigtighed et skridt i den rigtige retning, siger Carsten Schürmann, der er lektor i IT-sikkerhed på IT-Universitetet i København.

- Umiddelbart lyder det som et fint tiltag, men det er lidt svært at se, hvordan de har tænkt sig at håndhæve det. Hvordan vil Facebook skelne mellem, hvad der er såkaldt issue-reklamer og politiske reklamer, siger han og nævner for eksempel våbenkontrol eller LGBT-organisationer som noget, der kan falde i en gråzone.

- Er våbenkontrol for eksempel en interessegruppe, eller vil det være en politisk annonce, spørger han.

Gammel vin på nye flasker

Tiltaget med at få verificeret de profiler, der vil købe politiske - og valgannoncer er ikke nyt, men blev foreslået i oktober, hvor Mark Zuckerberg også meddelte, at der ville blive hyret ekstra kræfter til firmaet.

Ifølge Carsten Schürmann kan det dog blive svært at se, at selv tusind nye ansatte vil være tilstrækkeligt.

- Lige nu gælder det for Facebook om at bevare ansigt, og det er også derfor den meddelelse kommer ud nu. Nu har de fået kritik for, at den offentlige mening er blevet påvirket af Facebook under præsidentvalget i 2016, så derfor vil det være det næste vigtige skridt.

Yderligere skal de profiler, som administrerer store Facebook-sider, også verificeres.

Ifølge Mark Zuckerberg vil det fremover være sværere at bruge falske profiler og sider til at annoncere på platformen.

Men det er dog endnu for tidligt at sige noget om, hvad effekten af de nyt tiltag vil være, vurderer Carsten Schürmann:

- Det vil være et kæmpe stykke arbejde at skulle verificere alle. For hvordan ved de, at den menneskelige klassifikation af en annonce og annoncører er sikker? Det er vigtigt, at andre lande ikke kan udnytte den slags fejl til at påvirke den offentlige mening. Vi ved simpelthen ikke nok om den proces endnu, men det er jo det, de eksperimenterer med, siger han.

Zuckerberg skal vidne for Kongressen

Udmeldingen om de nye tiltag kommer ugen før, at Mark Zuckerberg skal vidne for den amerikanske kongres.

Her skal han redegøre for, hvordan Facebook har tilladt, at data fra 87 millioner profiler angiveligt ulovligt er blevet indsamlet af analyse - og konsulentfirmaet Cambridge Analytica og blandt andet brugt til påvirke vælgerne inden det amerikanske præsidentvalg i 2016.

De nye tiltag er ifølge Mark Zuckerberg ved at blive testet i Canada og skal sidenhen udrulles i USA, så Facebook har det klar inden det amerikanske midtvejsvalg til november.

Sådan vil Facebook gøre

  • For at vurdere både valg - og politiske annoncer og de såkaldte tema-annoncer, vil Facebook ifølge tech-magasinet Wired benytte sig af både tekniske løsninger og ansatte i firmaet.

  • Annoncørerne skal kunne dokumentere deres identitet og levere en mailadresse.

  • Via den modtager annoncøren en kode, de skal bruge for at fuldføre verifikationsprocessen.

  • I annoncen vil det fremgå, at det er en politisk reklame, ligesom det vil fremgå, hvem der har betalt for den.