FAKTA Hvorfor leder man efter den 'Den Sorte Boks'?

Den Sorte Boks ombord på et fly er fyldt med informationer om, hvad der foregik i de sidste øjeblikke, inden flyet styrtede ned. Men navnet er misvisende.

Det australske skib, Ocean Shield, trækker scanneren, der kan opfange signalet fra den sorte boks, efter sig gennem Det Indiske Ocean. (Foto: Australian Defence Force © Scanpix)

Den såkaldte 'sorte boks' i det forsvundne malaysiske fly, MH370, kan være en vigtig kilde til information om, hvad der gik galt, og hvad der foregik i de sidste øjeblikke, inden flyet forsvandt.

Den sorte boks udsender et signal, som kan bruges til at spore vraget af flyet, men batterierne i senderen har kun strøm til godt ti dage mere.

Trods navnet er den sorte boks faktisk ikke sort - den er orange, så den nemmere kan ses. 'Den sorte boks' dækker over to forskellige tekniske anordninger, der er installeret på alle rutefly.

Optager lyd i to timer

Den ene boks registrerer et væld af informationer om flyet, eksempelvis fart, højde og retning. I alt kan boksen registrere 1.000 forskellige målinger, og de informationer er uvurderlige, hvis man skal knække gåden om, hvad der skete på MH370.

Den anden boks optager lyd fra en række mikrofoner i cockpittet, og den kan lagre de sidste to timers lyd. Det betyder desværre, at den formentlig ikke indeholder lyd fra tidspunktet, da flyet ændrede sin rute. Det skete nemlig godt syv timer før, det angiveligt styrtede ned.

De to 'bokse' er næsten umulige at ødelægge, og de har hver deres sender, der sidder på ydersiden af flyet. Senderne aktiveres, hvis noget går galt, og sender et signal hvert sekund.

Kan findes fire kilometer væk

Signalet kan opfanges af specialdesignet udstyr, der er installeret på eftersøgningsskibene. Signalet bliver sendt ved fuld styrke i 30 dage og begynder derefter at dæmpes i takt med at batteriet løber tør for strøm. Ved fuld styrke kan signalet findes omkring fire kilometer væk.

Selv hvis boksene løber tør for batteri, forbliver informationen lagret i op til to år.

Boksene er bygget til at modstå lidt af hvert. De kan tåle at ligge i en kraftig brand i en time, de kan holde til et flystyrt uden at gå i stykker, og de kan klare det enorme tryk, der er på seks kilometers dybde.

Den sorte boks blev opfundet af den australieren Dr. David Warren, og Australien, der deltager i efterforskningen, var det første land til at kræve, at alle fly havde en sort boks.

Den Sorte Boks, der er ombord på MH370, er produceret af virksomheden Honeywell Aerospace.

Kilde. ABC News/AP/National Geographic

Facebook
Twitter