Filippinske moderatorer står for at censurere vores opslag på sociale medier

Tyske dokumentarister afslører, sociale mediers censurmetoder i ny film, der har premiere i aften.

Tusind unge filippinere vurderer hver dag millioner billeder og videoer fra sociale medier. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

”Delete”, ”ignore”, ”ignore”, ”delete”, ”delete”… Mekanisk med øjnene stift rettet mod computerneskærme tager mindst et par tusinde unge filippinere hver dag stilling til millioner af billeder og videoer fra sociale medier som Facebook, Twitter og Youtube. De er arbejder i store kontorsiloer, i firmaer, som de sociale medie-giganter har udliciteret censur-opgaven til.

Historien om censuren bliver fortalt i den tyske dokumentarfilm ”The Cleaners”, som har Danmarkspremiere lørdag på dokumentarfilmfestivalen, CPH:dox i København. Og som for første gang nogensinde tager verdensoffentligheden med indenfor i blandt andre Facebooks censurverden via interview med såkaldte ”moderatorer”, der beslutter, hvad der skal slettes og hvad der får lov at blive i opslag på nettet.

Filmen er lavet af Hans Block og Moritz Riesewieck, og sidstnævnte fortæller i et interview med P1’s ”Mennesker og medier”, at det var alt andet end let at komme i kontakt med og interviewe nogle af moderatorerne i Manilas censursiloer:

- For de er ikke ansat og lønnet af Facebook, Twitter og YouTube, men derimod af fuldstændig ukendte virksomheder som de sociale medier har udliciteret censuropgaverne til. En ansat kan derfor sige for eksempel ”jeg arbejder for ”The Honey Better Project” i stedet for at skulle sige ”jeg arbejder for Facebook”.

Svært at bedømme kontekst

Ifølge Moritz Riesewieck er det vigtigt at brugerne af sociale medier har kendskab til, hvordan censuren foregår:

- Over tre milliarder mennesker bruger de sociale medier, som i mange lande er den vigtigste kilde til information. De er dermed meget mere end søde kattevideoer; de er så at sige vores offentlighedssfære med magt og styrke til at lukke munden på politiske grupper. Samtidig med, at had bliver spredt uden at nogen tager ansvaret for, hvad der bliver uploaded med for eksempel opfordring til forfølgelse af hele befolkningsgrupper – som vi ser det lige nu i Myanmar.

Ifølge ”The Cleaners” er det svært for moderatorerne i censur-siloerne at bedømme den kontekst, et billede eller en video indgår i. Nicole Wong, tidligere ”Policy Maker” hos Google og Twitter, forklarer i filmen, at det ofte er umuligt at gennemskue konteksten. Som da et ikonisk billede fra 1972 af en ni-årig, nøgen pige på flugt fra amerikanske napalmbomber i Vietnamkrigen blev fjernet for et par år siden.

Dokumentarfilmen ”The Cleaners” bringer flere eksempler på ”forkert” censur, men viser også, hvordan for eksempel den tyrkiske regering og Facebook har lavet en aftale om at fjerne al politisk opposition på det sociale medie.

Og som Moritz Riesewieck siger om, hvad han og Hans Block gerne vil opnå med deres film:

- Jeg håber, at vi holder op med at acceptere det, der foregår – eller i det mindste stiller spørgsmålstegn ved det. Og med filmen har vi flere steder i verden diskuteret de store tech-platforme i forskellige sammenhænge. For vi er i en fase nu, hvor vi går fra i begyndelsen at have ingen regulering til voksende folkelige krav om regler – og mere viden om, hvordan vi håndterer alt det, der foregår på nettet.

”The Cleaners” har Danmarkspremiere på CPH:Dox lørdag.